De september-editie van de SURF E-learning Themasite staat online, met de onderstaande nieuwe bijdrages:
* Boekbespreking “Van trend naar transformatie”
* Sakai, een ELO voor de toekomst?
* Onderzoek: Surfen over glad ijs – ICT-implementatiestrategieën in het HO
* ICT in een veranderende onderwijsomgeving
* Rapport: De waarde van GrassRoots
* Ken de student! Een onderzoek naar het ICT-gedrag van jonge mensen
* De effecten van globalisatie voor ICT & Onderwijs
* Verslag Expert meeting rond Digital Repositories and Reusing Objects
De bijdrage van Frank Benneker (met razendsnelle reactie van Patrick) is de moeite waard om te lezen als je snel een overzicht wilt hebben van Sakai.
De bijdrage van Guus Wijngaards, lector eLearning bij de Hogeschool INHOLLAND vind ik nogal teleurstellend. Het blijft wel erg op de opervlakte en afsluiten met een oproep om te onderzoeken hoe MSN in te passen in het onderwijs staat wel erg in contrast met de constatering een alinea eerder dat de studenten juist een mix van media gebruiken. De keuze voor het plaatje ( weblogs bij INHOLLAND) zal een foutje van de redactie zijn, want ook uit het onderzoek van het lectoraat bljikt dat de studenten van INHOLLAND niet veel moeten hebben van weblogs.
Het verslag van Eline Noorbergen gemaakt van de expert meeting over digital repositories en reusable objest laat zien dat JISC en SURF samen ook niet uit het toch wat tradionele denken rond repositories komen. De discussies over de kwaliteit van metadata en de noodzaak van voorstructurering lijken toch door de verschillen voorbeelden buiten het onderwijs achterhaald te worden.
Kortom, weer een editie die de moeite van het lezen waard is.
He Pierre,
Wat bedoel je met het traditionele denken over repositories? Dat dat nooit gaat werken omdat het veel te veel (voorgestructureerd) werk zal blijken te zijn?
En dat we veel beter bottom-up, met tagging etc zoals del.icio.us en Flickr dat doen, kunnen gaan werken? Indien ja op de tweede vraag: ja, ik denk dat ik het met je eens ben.
Hoi Wytze,
Ik denk dat je beide zult moeten doen, maar de discussies daarover uit elkaar moet houden.
Natuurlijk kan een uitgever, onderwijsinstelling of welke beheerder van content een goede, gestructureerde repository opzetten. Kijk naar Amazon of Bol.com, die hebben ook zelf bepaald hoe de structuur van hun site, database, metadata etc. in elkaar zit.
Dat kun je dus goed doorspreken vooraf, meten op basis van gebruiksgegevens, aan powerusers vragen etc.
Maar als je wilt dat gebruikers (docenten, studenten, iedereen) bijdragen leveren, dan moet je ze niet in een keurslijf duwen. Daar zijn Furl, Flickr, del.icio.us inderdaad goede voorbeelden van hoe het moet.
Het is namelijk ook een voorbeeld van hoe dingen kunnen gebeuren die anders nooit zouden kunnen. Neem nou bijvoorbeeld de Flickr-tag geotagged die aangeeft dat aan een foto coördinaten zijn toegevoegd.
Daar heeft bij Flickr zelf nooit iemand over hoeven na te denken. Één gebruiker heeft die tag geïntroduceerd en omdat anderen dat een goed idee vonden zijn er inmiddels (op dit moment) *61.467* foto’s op Flickr voorzien van die tag + de bijbehorende coördinaten.
Moet je eens voorstellen dat je tegen je docenten gaat zeggen "en vanaf vandaag willen we dat je drie extra velden invult als je iets in de repository stopt. Het zijn tag x, y en z. We hebben er een maand over vergaderd en hebben toen besloten dat dat de beste namen waren, we hebben de betekenis van de tags uitvoerig beschreven en hier is in een invulinstructie."
Dat werkt toch niet?!
Nee, dat werkt idd niet.
We kunnen nog wel wat leren van die folksonomy of hoe je dat ook wilt noemen.
Misschien een ideetje voor LOREnet?
Ja, voor LOREnet II zeker. Op dit moment is het belangrijk een infrastructuur op poten te zetten zoals dat bij DAREnet het geval was. Tamelijk basic en voornamelijk voor de "achterkant" (het onderling uitwisselen van metadata tussen systemen bij de instellingen).
Op het moment dat je het meer gaat hebben over ook de invoerkant, dan is dat zeker iets om naar te kijken en mee te experimenteren.