Als je de Daily Source Code nummer 227 van Adam Curry gehoord hebt, dan weet je dat ook hij met GPS aan de slag gegaan is. Hij heeft het GPX-bestand van zijn vlucht van een dag eerder online beschikbaar gesteld. Dat bestand kun je openen in Google Earth en dan worden alle opgeslagen punten netjes als een route weergegeven. Maar in Rotterdam is iets raars aan de hand.
Hierboven zie je namelijk de weergave van de punten die opgenomen zijn op het vliegveld. Mijn eerste vraag is dan natuurlijk: Wat deed Adam op het vliegveld om zo’n patroon te veroorzaken?
Ik heb de vraag ook in de reactiemogelijkheden bij het bestand gesteld, maar daar heeft nog niemand een verklaring kunnen verzinnen. Dus daarom ook de vraag aan jullie. Wat deed Adam in Rotterdam?
Als je naar de Daily Source Code #228 luistert dan krijg je de uitleg van Adam zelf.
In zijn laaste show heeft hij uitgelegd dat het waarschijnlijk komt door de onnauwkeurigheid die defensie van US of A aanbrengt in de positie die je met GPS meet.
Als je je maar snel genoeg verplaatst valt die onnauwkeurigheid niet op.
Ook even een puntje om op te letten als je aan het geocashen bent!
Dat stoorsignaal is al weer een aantal jaren geleden uitgezet. Ik heb de tijd nog meegemaakt (hoor, opa spreekt)) dat dat stoorsignaal er nog wel was. Toen had je inderdaad dat effect. Als je stationair op één plek bleef dan ‘bewoog’ je met een gangetje van 1, 2 km per uur via een min of meer willekeurig patroon in een cirkel van zo’n 150 meter. Dat was dan ook de nauwkeurigheid van het apparaat.
Nog een aardige anecdote in dat kader: in de eerste golfoorlog bleken er te weinig militaire uitvoeringen (dus zonder stoorsignaal) beschikbaar te zijn. Hetgeen tot gevolg had dat een heleboel militairen naar huis belden of ze alsjeblieft een gewone GPS wilden kopen en opsturen. Beter een licht gestoorde dan helemaal geen.