Pixagogo is een dienst vergelijkbaar met Flickr. Het betalingsmodel is wat anders (voor 50 euro per jaar onbeperkte opslag), de interface is ook in het Nederlands beschikbaar en de nadruk lijkt meer te liggen op het ook weer afdrukken van de digitale foto’s op papier.
Nieuw is nu de mogelijkheid om relatief eenvoudig je eigen Google-map te maken op basis van je foto’s. Een beetje vergelijkbaar met wat ik met mijn vakantiefoto’s gedaan heb (maar dan met één kaart in plaats van vier). Op het moment kun je het (ook zonder Pixagogo-account) uitproberen op deze website
Het proces bestaat uit vier stappen:
1) Invoeren van een naam en omschrijving van de kaart
2) Uploaden van de foto’s (maximaal 10 als je geen Pixagogo-gebruiker bent)
3) Toevoegen van de geocodes
4) Opnemen van de kaarten in je pagina (= knippen en plakken van een iframe in je pagina).
Toevoegen van de geocodes
Je moet (uiteraard) elke foto die op de kaart moet verschijnen van een lengtegraad en breedtegraad voorzien. Omdat ik nog geen foto’s heb met die informatie in de EXIF-data van de foto zelf heb ik niet kunen testen of Pixagogo in staat is daar de benodigde info vandaan te halen.
Het handmatig toevoegen is echter heel eenvoudig.
Bij elke foto beschik je over een knop waarmee je naar een kaart gaat waar je de betreffende locatie kunt opzoeken.
Het gebruik van Google maps (in plaats van bijvoorbeeld Multimaps zoals hier beschreven) heeft overigens wel als nadeel dat het aantal landen waar je daadwerkelijk plaatsen kunt zien wat beperkt is.
Heb je de locatie gevonden dan wordt die ingevuld bij de afbeelding.
Het resulttaat bekijken
De vierde stap geeft je een pagina met een verzamelinglinks en stukjes HTML-codes voor de verschillende versies van de gemaakte kaart.
Je kunt ze zo heel eenvoudig opnemen in bijvoorbeeld een blogpost. De kaar hieronder is “live”, en staat volledig gehost op de pixagogo site.
De benodigde code staat op deze pagina.
De popups leveren wat minder netjes vormgegeven informatie als dat ik graag zou willen.
Maar ik ga er haast vanuit dat dat het gevolg van het bèta stadium is en dat dat beter wordt als ze zien wat mensen aan omschrijvingen etc. invullen.
En Flickr?
Ik neem aan dat ook Flickr goed in de gaten houdt wat andere concurrenten doen en niet zal blijven vertrouwen op het gebruik van externe scripts en toepassingen zoals Greasemonkey.
Het feit dat Flickr eigendom is van Yahoo zal wellicht een en koppeling met concurrent Google onbespreekbaar maken. Maar dat het plaatsen van foto’s op een kaart iets is wat Flickr als dienst moet gaan bieden staat voor mij wel vast.