We hebben er lang op moeten wachten, maar vanaf dit moment is via de IMS website de IMS ePortfolio Specification voor iedereen te downloaden. De specificatie beschrijft een set afspraken voor het uitwisselen van digitale portfolio’s. En het was de hoogste tijd dat we daar afspraken over maakten.
De meeste onderwijsinstellingen hebben het nog vreselijk druk hebben met het zich afvragen hoe ze nou eigenlijk met portfolio’s (en haast onlosmakelijk daaraan verbonden competenties) aan de slag willen. Maar het idee van een leven lang leren impliceert ook dat leerlingen/studenten hun leven lang een digitaal portfolio met zich mee kunnen nemen. Dat wil zeggen dat we het als (bijvoorbeeld) HBO-instelling zullen gaan meemaken dat we studenten binnen krijgen die aan de hand van hun reeds bestaande digitaal porfolio willen aantonen wat hun EVC’s (Eerder of Elders Verworven Competenties) zijn. Dan zou het natuurlijk wel zo handig zijn als dat portfolio in een formaat beschikbaar is dat gelezen kan worden door de systemen die wij gebruiken.
En omgekeerd geldt hetzelfde. Als een student na een aantal jaar de hogeschool verlaat, om verder te studeren of om te gaan werken, zal hij/zij het opgebouwde digitaal portfolio willen kunnen meenemen. En dan heb ik het niet alleen over het op een CD of DVD laten branden van de documenten, maar ook over de onderlinge samenhang, betekenis etc.
Goed aan de specificatie vind ik dat er zo veel mogelijk gebruik gemaakt is van bestaande afspraken en structuren. Dat maakt het implementeren ervan voor softwareleveranciers een stuk eenvoudiger en laat ook zien dat het niet altijd nodig is het wiel opnieuw uit te vinden.
Hoi Pierre, ik heb het even op de NL Portfoliosite gemeld ook met verwijzing naar deze log van jou.
groetjes,
Wijnand
Hoi Wijnand,
Dank je. Voor de mensen die die website nog niet kennen: NL Porftoliosite. Ik hou al een tijdje een niet-officiële RSS-feed voor de site bij zodat je gemakkelijk op de hoogte kunt blijven van de laatste berichten.
Gaan jullie trouwens nog specifieke acties ondernemen naar aanleiding van het verschijnen van de specificatie? Of concentreren jullie je uitsluitend op inhoud en de achterliggende onderwijskundige gedachten/aanpak etc.?