Op Marketingfacts kun je lezen over de (kortlopende) actie van Elsevier waardoor je bij het zoeken naar o.a. tsunami ook reclames van Elsevier in beeld kreeg. Ik kan me daarbij voorstellen dat “Elsevier” bij Google aan “nieuws” of “actueel” gekoppeld was en dat “tsunami” dat op dit moment ook was en er zo een koppeling “Elsevier” <-> “tsunami” ontstaan is. Dus zonder directe actie van Elsevier.
Dat een online reclame zonder veel bijbedoelingen onhandig kan worden, laat ook onderstaande reclame van Canon zien:
Het is het eerste frame van een annimatie over de nieuwe PIXMA-range printers en was te zien op nu.nl
Update om 18:00 uur – reactie via Marketingfacts toegevoegd.
Update om 20:00 uur – toch maar even de spelling van Elsevier aangepast. Op Marketingfacts kreeg ik een reactie van Christ die doet vermoeden dat de actie van Elsevier tóch bewust is geweest.
Volgens de AdWords-toelichting (die ik niet kende) moet je inderdaad zelf de zoekwoorden waarbij de advertentie getoond wordt invoeren. Geen woord over het automatisch koppelen van synoniemen. Dat maakt de kans op een onbewuste actie inderdaad klein, eerder ondoordacht.
Overigens is de advertentie wel (nog) zichtbaar bij zoeken op actueel nieuws. Dat zoekwoord gebruiken ze dus in ieder geval wel nog.