“‘Faculty who are “second wave” in relationship to technology may be pedagogical “pioneers”.’ Als het gaat om onderwijskundige vernieuwing met behulp van ICT dan blijken deze volgers in de tweede golf de groep te zijn die zich didactische vragen stellen en oplossingen zoeken juist omdat ze de techniek niet voorop stellen.”(bron)
Cas Egelie schrijft op de Edutrip-website over een sessie tijdens EDUCAUSE 2004. Het gaat hierbij over een ondersteuningsprogramma voor docenten aan het Simmons College. Tijdens de sessie werd het begrip “second wave” geïntroduceerd en dat intrigeerde me, maar stemde me ook een beetje droevig.
Cas vraagt zich in zijn verslag namelijk af waarom het ondersteuningsprogramma, dat blijkbaar op zichzelf niet revolutionair in opzet was wél succesvol was:
“Na enig overdenken kwam pas later na de presentatie het antwoord bij me boven. De personen van deze ‘Academic Technology’ groep komen zelf ook uit de ‘second wave’ in de relatie tot technologie. Ze plaatsen didactiek en communicatie eerst waarmee ze uitstekende gesprekspartners zijn voor de brede groep docenten die niet voorop lopen in het gebruik van technologie.(bron)
En dat was nou eigenlijk wat me een beetje droevig maakte. Wij zijn op dit moment waarschijnlijk nog “first wave”, de in het gebruik van technologie voorop lopende groep. Blijkbaar zijn wij daarom ook niet de meest geschikte groep om het gebruik van bijvoorbeeld zaken als weblogs en wikis over te brengen op onze collega’s.
Van de andere kant is er dus ook hoop als we in staat blijken te zijn in ieder geval voldoende “second wave” collega’s te vinden (en dat moet kunnen). Dan kunnen zij namelijk wél die brug vormen naar die heel grote groep potentiële gebruikers (de derde, vierde, vijfde, .. golven).