Leren in Eindhoven 2030

 Gepubliceerd door om 07:52  Onderwijs
Mrt 142014
 

VisieRoadmapLerenEindhoven2030 Je wordt niet zomaar de slimste regio ter wereld. Maar als je het wil blijven, dan zul je daar natuurlijk ook aan moeten blijven werken. En in dat kader is het niet vreemd dat deze week de Visie Roadmap Leren in Eindhoven 2030 gepresenteerd werd. De bijbehorende documenten zijn nu ook hier te downloaden.

Het belangrijkste dat je daarbij, als je niet in Eindhoven woont/werkt, als directe kritiek zou kunnen hebben is dat het zich tot die regio lijkt te beperken. Maar ik denk dat de documenten ook voor anderen heel bruikbaar zijn. Ik ga niet proberen alle verschillende lijnen hier samen te vatten, maar wil wel wat details laten zien van één van de lijnen: technologische mogelijkheden.
VisieRoadmapLerenEindhoven2030_detail_1 VisieRoadmapLerenEindhoven2030_detail_2

Want zoals je uit bovenstaande afbeeldingen kunt zien (afkomstig uit de PDF) staan daar namelijk een aantal relevante uitgangspunten/aandachtspunten in met betrekking tot het onderwijs:

  • Online interactief lesmateriaal (niet tijd- en plaatsgebonden leren, met competitie- en serious gaming elementen)
  • Aangepaste opdrachten voor leerstijlen (complexiteit van opdracht, verschil in ‘denkers’ en ‘doeners’ op basis van technisch volgen HOE iemand leert)
  • Learning analytics & big data als basis voor persoonlijke advisering (grote hoeveelheden data die het gevolg zijn van monitoren van online leren maken het mogelijk om individueel te sturen)
  • Gepersonaliseerde leermiddelen (samengesteld op basis van persoonlijk profiel van kennis, vaardigheden en interesses)
  • Coaching op wereldburger niveau (learning analytics drijft het leren op competenties in de brede zin van goed burgerschap)
  • Interactieve toetsvormen (combinatie summatieve en formatieve toetsing ter ondersteuning van leermiddelen en leerstijlen)
  • Directe feedback geïntegreerd in leerproces (automatisch vaststellen van profiel van de lerende gen gebruiken voor advies)
  • Toetsen met behulp van communities (gebruik van groep om onderling kennis te valideren)
  • Accreditatie met behulp van communities & big data (gebruik van big data en communities om aanbieders van leermogelijkheden te accrediteren en voor markt informatie)
  • Investeren in toegangspunten in de klas & mediawijsheid (naar > 1 computer per 2 lerenden, met goed systeembeheer en les in mediawijsheid)
  • Verzamelen van data voor recommender systems en learning analytics (open data gebruiken voor ontwikkeling van elektronische coach, leermiddelen en intelligente toetssystemenen)
  • Inrichten virtuele en fysieke ontmoetingsplekken voor community learning (mogelijk maken dat mensen van allerlei achtergronden en met diverse leerdoelen elkaar kunnen vinden)
  • Planning & scheduling van leerervaringen op individueel niveau (dynamische roosters om leerervaringen van lerenden op het juiste moment in te plannen)

Als je dat leest (en de buzzwords even negeert) , dan heb je toch als onderwijsinstelling je ICT & Onderwijs beleidsplan voor de komende jaren in grote lijnen al haast klaar. En niet alleen als je in de regio Eindhoven zit lijkt me.

Op de Facebook pagina naar aanleiding van de roadmap kun je foto’s en reacties vinden op de avond. En er is ook een filmpje gemaakt om e.e.a. toe te lichten:

Mooi natuurlijk, maar ik denk dat je aan de documenten uiteindelijk natuurlijk meer hebt als je er echt mee aan de slag wilt.

Deel dit bericht:

  6 reacties aan “Leren in Eindhoven 2030”

Sorry, het reactieformulier is momenteel gesloten.