Overzicht van virtuele werelden

imvu - Klik voor grotere versie
“The avatars roaming many online virtual communities may be cartoonish and their activities inconsequential, but the recent sale of Club Penguin to Disney for $350 million (with $350 million in earn out) demonstrates that the business of casual immersive worlds, or virtual hangouts, is not entirely child’s play.”

(bron)

Techcrunch geeft een overzicht van de belangrijkste virtuele werelden en de onderlinge verschillen. Je kunt ze hier allemaal bij elkaar zien.
Immersive Worlds
Ze noemen het overigens niet Virtual Worlds, maar “Immersive Worlds”. En dat is gezien de sites waarschijnlijk ook wel een beter verzamelbegrip. Want het gaat lang niet altijd om omgevingen die een complete, zo “realistisch” mogelijke, driedimensionale wereld gebruiken als omgeving. Volgens Techcrunch is dat meestal een keuze, waarbij omgevingen gericht op jongen vaak geen gebruik maken van complexe omgevingen omdat voor hen te moeilijk navigeren en overzien zou zijn, terwijl omgevingen gericht op volwassenen vaak complexer zijn, een hoger niveau van immersiveness (heeft er iemand een goed Nederlands woord voor?) hebben.

Tabel
In de tabel zie je het publiek waar ze zich op richten, het niveau van immersion, de wijze waarop de wereld grafisch samengesteld wordt, het aantal bezoekers in juni 2007 voor zover bekend én het aantal bezoekers online toen zij zelf langs kwamen voor zover bekend en de wijze waarop de site geld denkt te verdienen.

Ruzie
Handig overzicht waarbij ik vooral de constatering dat het doel van de diensten van grote invloed is op de verschijningsvorm enerzijds logisch is, maar van de andere kant ook belangrijk is om te onthouden.
Want bij ELO’s hebben we regelmatig ruzies gezien rond het onderwerp “ELO X is beter dan ELO Y” waarbij de vergelijking vanuit één doel/scenario gemaakt werd. En dan kon dat voor dat scenario wellicht waar zijn, maar als ELO Y gemaakt wordt voor een ander scenario, dan is dat een niet relevante vergelijking. Idem hier. Het heeft dus geen nut de grafische kwaliteiten van Habbo Hotel te gaan vergelijken met die van Second Life om maar eens iets te noemen.

0 0 stemmen
Bericht waardering
1 Reactie
Inline Feedback
Bekijk alle reacties
Dappere Bas
Dappere Bas
16 jaren geleden

onderdompel werelden?

beetje een tongbreker, maar was het eerste wat in mij op kwam.