Vandaag presenteerde de Nederlandse Spoorwegen het ontwerp van haar nieuwe Intercity. Nou ja, nieuw. Ze hebben er in de zomer van 2016 (dus ruim 12 maanden geleden) al 79 besteld bij de fabrikant. Maar die moesten nog ingericht worden. En vandaag presenteerden ze de mockup, een schaalmodel op ware grootte. Geen “zitplaatsgarantie”, zo wilden ze toch even benadrukken, maar wel maximaal gemak onderweg (rolstoeltoegankelijke toiletten, wifi, reisinformatieschermen, gescheiden afvalinzameling op de balkons, led-verlichting met Intelligent Light Control, (USB-) stopcontacten (in eerste en tweede klasse), een schuiftrede voor betere toegankelijkheid en extra bagageruimte). En we moeten er nog even op wachten, ze worden vanaf 2021 pas stapsgewijs geïntroduceerd.
Ik zal niet vragen of hij ook tegen sneeuw en ijzel kan, dat zou flauw zijn en eigenlijk wilde ik ook vooral positief berichten over het filmpje voor de virtuele tour die je op YouTube (en hierboven) kunt bekijken. Maar omdat ik morgen weer overleg heb met het iXperium designteam Virtual Reality bij ROC De Leijgraaf, moet ik toch even wijzen op een nogal fatale “fout”. Als je de virtuele tour gewoon op je laptop, beeldscherm, iPad bekijkt, dan zul je waarschijnlijk niets merken. Maar zou je hem op je smartphone in een houder “op je hoofd” bekijken, dan zie je het wel. De camera posities zijn namelijk regelmatig helemaal fout gekozen. Soms plak ik tegen het plafond of hoog aan de muur, dan weer midden op een tafeltje of op de rand van het hoofdeind van een (ingeklapt) stoeltje of de bank. Het lijkt er op alsof ze een 360Fly 4K gebruikt hebben. Die heeft geen rondom beeld maar een donkere cirkel aan de onderkant van de camera. En waarschijnlijk hebben ze willen proberen zo veel mogelijk van een cabine in beeld te krijgen en de camera niet altijd “rechtop” gezet. Het lijkt logisch, maar beter was geweest om een monopod (met voet) te gebruiken en die dan op de zitplek op een bank te plaatsen of staand in het gangpad. Dus op plekken waar je als reiziger ook daadwerkelijk zou zitten of staan.
Dus bonuspunten voor het nemen van de moeite voor het maken van een virtuele tour, maar het wordt morgen verplicht kijkmateriaal voor de leden van het designteam in de categorie “wat wil je zeker niet doen als je een VR-tour met 360 graden foto’s maakt”.
NS presenteert ontwerp nieuwe Intercity https://t.co/kdRbwmTvBe