Quicknote: STEM in Action

 Gepubliceerd door om 08:52  Leertechnologie
jan 222016
 

20160122_082556-1Tussen alle geweld van het “STEAM Village” op de Bett 2016 waar o.a. de micro:bit, Ultimaker, Raspberry Pi stond een standje waar niet 10 mensen omheen stond. Het standje had een hellingbaan uitgestald staan met boven aan die baan Ron, een gordeldier met een helmpje op, op een skateboard.
Ik vroeg de meneer bij het standje waarom hij geen klanten had. Hij gaf zelf als verklaring dat het waarschijnlijk was omdat hij een van de weinige stands was waar geen elektronica gebruikt werd.

Hij stond er namelijk met een verzameling lespakketten binnen het “STEM” (Science, Technology, Engineering and Maths) onderwijs die volledig analoog waren:

En eigenlijk vond ik het wel een interessant uitgangspunt. Centraal stond ook hier dat het hands-on moest zijn, en dat was het, leerlingen gaan aan de slag met opdrachtjes, werkbladen, moeten problemen oplossen, metingen uitvoeren. Maar hun uitgangspunt was dat ze de kinderen in die jongste jaren juist nog niet met elektronica lastig wilden vallen. Natuurlijk kon een leerkracht de lesbrieven uitbreiden daarmee, maar dat was niet noodzakelijk.

Kortom, een heel mooi voorbeeld van aantrekkelijk, elektronicavrij STEM-onderwijs.

Deel dit bericht:

Sorry, het reactieformulier is momenteel gesloten.