3D Printen: Autodesk 123D Catch

123D_Catch_2 De winnaar in de categorie “niet alles lukt deze week, ook niet als je lang probeert” is ongetwijfeld 123D Catch van Autodesk. Het gratis programma belooft dat je er 3D modellen mee kunt maken op basis van foto’s die je maakt van bestaande objecten.

Je moet er 20-40 foto’s uploaden die je maakt van een bestaand object. Dat moet je dan bijvoorbeeld op een krant zetten zodat de software voldoende aanknopingspunten heeft om van de losse foto’s een 3D model te maken. Mooier wordt het nog als je dan dat model weer exporteert naar een STL-bestand. Want dat kun je dan weer gebruiken om te printen.
Dat klinkt allemaal goed in theorie, en het ziet er ook eenvoudig uit als je de filmpjes bekijkt. Maar in de praktijk viel het toch nog even tegen.

123D_Catch_1
Het lijkt er op dat de software sowieso gewoon net een slag te zwaar is voor mijn werklaptop. Terwijl die toch niet antiek is of zo (maar inderdaad niet altijd even snel). Het uploaden van de foto’s duurt via Wifi relatief lang, het renderen van het model daarna ook. De eerste keer klapte de software er bij het renderen uit, daarna ging het beter. Maar het model werd op een lagere resolutie aangemaakt (tenminste dat zei de software) en dus wilde ik hem op hogere resolutie laten renderen zodat ik ook een model had dat geschikt was om te printen. Maar dat duurde weer heel erg lang en ook nu trok de software het niet en bleef op 47% voltooid hangen.
Jammer. Ik had heel graag die productie cyclus doorlopen. Moeten we het maar even met de filmpjes van de professionals doen:

Hieronder zie je een uitleg bij het reparatiewerk dat je moet doen om te kunnen printen: