jan 132012
 

Auto opladen Het risico bestaat dat dit een “plattelandsbewoner ziet dat de toekomst ook in zijn dorp aangekomen is” verhaal wordt, maar dat moet dan maar. Toen ik vandaag de auto hier in het centrum parkeerde, zag ik op de parkeerplaats de paal staan die je hiernaast ziet. Ernaast stond een bord met de tekst: Tijdens opladen vrij parkeren. Het was (ook mij) daarmee tamelijk snel duidelijk dat het dus blijkbaar een oplaadpaal was voor elektrische auto’s. We hadden al oplaadpunten voor eBikes, maar binnenkort (hij was nog niet actief) dus ook voor auto’s.
De paal zelf bevatte geen verdere informatie anders dan de afkorting ICU en een tweede logo waarvan ik nu weet dat het van e-laad.nl is.

Natuurlijk wilde ik daar meer van weten, en wees gerust, de onderwijs gerelateerde draai aan dit verhaal komt nog.

Een kijkje op de ICU website en e.laad.nl websites leerden me een aantal dingen: Het gaat hier om een initiatief van de samenwerkende netbeheerders in Nederland met als doel de kip-ei situatie rond elektrische auto’s in Nederland op te lossen. Immers, het kopen van een elektrische auto is niet logisch en praktisch als er niet genoeg oplaadpunten zijn. En het plaatsen van oplaadpunten is pas rendabel als er genoeg elektrische auto’s zijn.

Daarom plaatst ICU in het hele land oplaadpunten. Gratis. Het is zelfs zo dat als je een elektrische auto koopt/bezit, je een oplaadpunt voor de deur kunt aanvragen. Dat is dan een publiek oplaadpunt dat door iedereen gebruikt kan worden en je moet er de ruimte (2 parkeervakken) voor hebben, maar dan kan dat.
En daar komt dan nog eens bij dat het gebruik van het oplaadpunt op dit moment gratis is.
Gratis je auto opladen voor de deur en als je naar het centrum gaat, gratis opladen/parkeren. Hij staat nog niet op de best goed gevulde, want hij is nog niet operationeel.
Auto opladen
Je hebt natuurlijk wél eerst een elektrische auto nodig. En die zijn niet heel erg goedkoop: een Renault Kangoo ZE Elektrische bestelauto (beetje vergelijkbaar met de auto die we nu hebben) kost maar €20.000,- maar dan ook nog eens €85,- per maand of iets meer dan €1.000,- per jaar (incl. BTW) aan het huren van de accu’s.
Maar goed, als je het rekenvoorbeeld van de Citroen C Zero als uitgangspunt neemt. De restwaarde na 6 jaar iets minder optimistisch inschat, uit gaat van inruil na 5 jaar, dan kom je toch nog wel rond met een jaarlijks bedrag van zo’n €4.000,-
En dat is dan inclusief de “brandstofkosten” die in het ideale geval €0,- kunnen zijn als je alleen gebruik maakt van de ICU oplaadpunten.

Kijk en daar komt het stukje onderwijs om de hoek kijken: dat gaat natuurlijk niet zo blijven als we dit allemaal gaan doen. Dat is een kwestie van elementaire economie.
Als straks “heel” Nederland aan de elektrische auto zou gaan, dan kun je er op rekenen dat de energiebedrijven ook bij de oplaadpunten zullen vragen of we even kunnen afrekenen (zoals ze natuurlijk ook al doen als je de auto aan je eigen stopcontact hangt).

En onze regering, die vandaag besloot dat ook bij een historisch hoge benzineprijs er geen reden is om de accijns te verlagen, zal ook niet onbeperkt toestaan dat die auto’s zonder BPM mogen worden. Er moet immers belasting in het laatje komen. Idem voor de gemeente die je nu gratis laad parkeren tijdens het gratis opladen.

Het grappige is dus dat het daarom juist nu aantrekkelijk kan zijn om een early adopter te zijn van elektrisch rijden. De gok is natuurlijk hoe lang het aantrekkelijk blijft zodat je je investering terug kunt verdienen. Wij hebben zelf gelukkig voldoende aan één auto en daarmee komen we elk jaar op plekken waar elektrisch rijden nog geen optie is. Dus vervangen lijkt me nog geen handige optie. Eentje voor erbij hoeven we ook niet. Maar ik kan me wel voorstellen dat dit zo’n auto voor het halen en brengen van de kinderen nu wel betaalbaar maakt, terwijl dat anders niet meer zo was.
Betekent dit nu daarom meer auto’s op de weg dankzij de subsidie die de energiebedrijven zou verstrekken? En dat is beter voor het milieu?

Deel dit bericht:

  2 reacties aan “Gratis opladen tijdens het gratis parkeren”

Sorry, het reactieformulier is momenteel gesloten.