aug 232011
 

Reclame op je iPad Toen ik vandaag bij thuiskomst een reclamefolder van de Gamma op de deurmat zag liggen en doorbladerde dacht ik “hé die ken ik al”. Nee, ik had de folder niet dubbel gekregen. Maar ik had hem al gezien op mijn iPad. Daar heb ik namelijk de gratis app van Reclamefolder.nl geïnstalleerd staan. Daar staan de krantjes van de Gamma namelijk ook in, net als een vijftal ander bouwmarkten (op de website 10!), 2 boeken/CD winkels (website: 15), 2 computerzaken (website: 9), 7 drogisterijen (website: 16), 6 elektronicazaken (website: 18), 13 Huis & Tuin winkels (website: 32), 6 kleding en schoenenwinkels (website: 32), 1 speelgoedwinkel (website: 5), 4 sportwinkels (website: 10), 13 supermarkten (website: 26), 3 telecombedrijven (website: 7) en 9 warenhuizen (website: 21).

Ik zag nu pas bij het maken van het bericht dat het aanbod van folders op de website véél groter is dan in de iPad applicatie. De reden daarvoor ken ik niet. Ik kan me voorstellen dat ze daar geen gebruiksrechten voor hebben of dat de folders niet in een formaat beschikbaar zijn waar ze wat mee kunnen.

In de applicatie op de iPad kun je namelijk op dezelfde manier door alle beschikbare folders bladeren.
Heel mooi daarbij is ook de optie om een advertentie uit te knippen.
Reclame op je iPad Reclame op je iPad Reclame op je iPad Reclame op je iPad
Je klikt op het schaartje onder in beeld, selecteert het gebied van de pagina dat je wilt bewaren en de uitsnede wordt op je prikbord opgeslagen. Daarbij wordt dan ook netjes aangegeven tot wanneer de advertentie geldig is. Je kunt de knipsels dan via de mail doorsturen naar jezelf of naar anderen.

Nee, ik heb nog geen Nee/Nee sticker op de deur zitten. Maar ik zou het wel fijn vinden als ik dat over niet al te lange tijd kan doen. Ik vind het helemaal niet erg om nu reclamefolders te ontvangen, maar als het op deze manier op de iPad kan, dan kies ik daar meteen voor. Dit leest nog gemakkelijker én is beter voor het milieu. Bijkomend voordeel is daarnaast dat je folders kunt inkijken van winkels waarvan je nu niet in het verspreidingsgebied zit.

Wel kan ik me voorstellen dat de verschillende bedrijven liever niet afhankelijk zijn van één aanbieder van hun informatie. Ik neem aan dat reclamefolders.nl ook inkomsten wil genereren en dan wil je zo’n partij niet het monopolie geven over jouw reclame uitingen. Daar zou het logisch zijn als reclamefolders ook gebruik zouden maken van een soort open elektronisch formaat. EPUB is er wellicht niet geschikt voor, maar iets in die richting met een RSS-achtig uitlevermechanisme zou het voor hen en ons veel gemakkelijker maken om die informatie elektronisch te ontvangen, zonder dat je het risico loopt dat er een tussenpartij ontstaat die te machtig is.
Ik ben in ieder geval verkocht en ik hoop dat meer en meer bedrijven die nu nog dure folders laten drukken en verspreiden dat ook zullen worden.

[Disclosure] Ik ben op geen enkele manier betrokken bij Reclamefolder.nl. Ik wordt niet betaald voor dit bericht en ben ook niet gevraagd om dit bericht te schrijven.

Deel dit bericht:

  6 reacties aan “Gaat de reclamefolder het papieren boek achterna?”

Reacties (5) Pingbacks (1)
  1. Een soortgelijk initiatief op het gebied van tijdschriften is http://www.zinio.com. Je kan nu bijna alle tijdschriften gewoon downloaden en de scankwaliteit is perfect. Aanbod is erg groot en het wordt je erg makkelijk gemaakt om een jaar oude uitgave te verkrijgen.

  2. Heeft het aantal folders op de ipad niet te maken met flash. Sommige folders zijn volgens mij alleen maar in flash te verkrijgen.

  3. Inderdaad een super-App. De NEE-NEE sticker komt er dan bij mij ook meteen!

  4. Haha zoals verwacht, tegenwoordig wordt de iPad zelfs al als kassa gebruikt 😛

  5. @ Richard zou kunnen, maar een aantal heeft zowel een Flash-player als een PDF download optie vanuit die player (zoals bijvoorbeeld het Makro krantje) en zit er dan toch niet in.

Sorry, het reactieformulier is momenteel gesloten.