“Ken je dat? Je bent midden in de stad en dan staat je Segway zonder stroom… Met de komst van de NRGSPOT van ENECO in Rotterdam is dat nu verleden tijd. Elektrische auto’s, scooters, fietsen, scootmobiels en Segways kunnen aan dit openbare oplaadpunt 24 uur per dag naar hartenlust opgeladen worden. En nog verantwoord met Ecostroom ook”(bron)
Dit was zo’n bericht dat ik niet ongemerkt voorbij kon laten gaan. Niet alleen omdat ik nog nooit op een Segway gestaan heb, en dus al helemaal nog nooit ermee door Rotterdam gereden heb, zelfs nog geen elektrische scooter of fiets heb die ik zou willen opladen onderweg. Maar ook het bord erbij vond ik gewoon geinig.
In Scandinavische landen is een parkeerplek met stroompunt helemaal niet zo uniek. Daar is het dan bedoelt om in de winter de moterverwarming op aan te sluiten, niet om de accu mee op te laden.
Maar het is wat mij betreft wel een voorbeeld van waar het hier ook naar toe zou moeten. Niet zo’n aparte zuil en aparte parkeerplekken. Nee, gewoon bij (bijvoorbeeld om mee te beginnen) de helft van alle parkeervakken op een parkeerplaats zo’n aansluiting.
Hoewel €1,50 voor het laden van een accu niet eens als veel klinkt, is het een stuk meer dan wanneer je het thuis zelf doet. Deze Qwic Emoto bijvoorbeeld verbruikt 48 eurocent per 100km (op een volle tank doe je ongeveer 70km).
Ook bij thuis opladen is die elektrische scooter niet goedkoop als je het vergelijkt met het openbaar vervoer. Dat komt met name door de hoge aanschaf (€1.990 voor het goedkoopste model). Ik betaal €7 retour naar Eindhoven met de trein. Met de elektrische scooter heb ik het aanschaf bedrag pas na ongeveer 290 ritten op en neer terugverdiend. Dus na ongeveer 2 jaar.
Pas als de prijs van aanschaf zakt naar zo’n €1.200 dan zou je het ook uit financieel oogpunt kunnen overwegen. Dan verdient de scooter zich in ongeveer een jaar terug.
Blijft natuurlijk de afweging of 2x25km op een scooter in de winter nou zo’n pretje is, maar dan is het financieel in ieder geval heel haalbaar.
En lekker stil, goed voor het milieu….
p.s. voor de duidelijkheid: uiteraard had ik de knipoog in het bericht bij VODW FuturEyes wel begrepen hoor.
Heb je hetvolgende bericht op het TED weblog al gezien Pierre: http://blog.ted.com/2009/04/gm_and_se…
Zo koud hoeft jou segway of scooter in de toekomst niet meer te zijn hoor
Het doet me nog een beetje denken aan zo’n scootmobiel met dak. Maar als ze het Drive-by-wire aan de praat krijgen dan lijkt het me een alternatief.
In je prijsvergelijking vermeldt je niets over de factor tijd.
Zou je met de segway sneller op je werkplek zijn of niet?
Volgens mij niet met de Segway, die mag max 25km per uur. De Qwic Emoto mag 45km per uur. Ik heb met wat puzzelen in Google Maps een route gevonden van thuis naar Eindhoven die om de verkeerslichten van Helmond heen gaat en die voor een brommer toegestaan is en dan 26,9km lang is.
Met die Qwic zou ik dat van deur tot deur dus best ook in die 50 minuten die het me nu kost moeten kunnen redden.
Overigens is de auto nu in theorie ook sneller dan OV, maar de variatie in reistijden is bij OV een stuk minder dan bij de auto.
Dan bof je nog.
Ik doe met de auto gemiddeld 35 minuten over mijn 12,5 km.
Met de fiets ook ongeveer 35 minuten.
Met het OV (de bus) ongeveer 50 minuten….en dat voor slechts 12,5 kilometer.