Convergence of the Real and the Virtual

 Gepubliceerd door om 22:57  Gaming
mei 112008
 
World of Warcraft (foto door: PiAir (Old Skool))

Gisteren schreef ik over “Convergence of the Real and the Virtual” die de afgelopen drie dagen in World of Warcraft plaats vond.
Aangezien ik daar zonder WoW-account geen kijkje kon gaan nemen heb ik tweetal collega’s gemaild waarvan ik wist dat ze wel een WoW-account hebben.
Patricia Kokx liet gisteren via de reacties weten dat het helaas niet zomaar mogelijk bleek te zijn om met een Europees account in te loggen op de Amerikaanse servers waar de conferentie plaats vond. Maar ze wilde wel reageren op de vragen zoals die gisteren aan bod kwamen.
De vraag waar ze in deze gastpost op in gaat is die aloude vraag “Are friendships formed within VW real?” oftewel “Kun je echte vrienschappen hebben in een virtuele wereld?”

De reactie van Patricia daarop kun je lezen in de rest van deze post. Patricia Kokx over de vraag “Are friendships formed within VW real?

Dit kan een suggestieve vraag zijn. Wat wordt hier bedoeld met ‘real’? Geldt een vriendschap die alleen bestaat in de virtuele wereld als ‘real’ of is een vriendschap alleen ‘real’ als er transfer is naar de ‘echte wereld’?

Net als in het ‘echte’ leven zijn er verschillende vormen van vriendschap in een vituele wereld als World of Warcraft (WoW). Een paar vormen:
* Mensen die elkaar al kenden in RL (Real Life) en samen spelen in VL (Virtual Life). Dit komt veel voor.
* Mensen die elkaar in VL hebben ontmoet en alleen daar elkaar ‘zien’. Vaak zien zij elkaar vaker en langduriger dan dat zij hun RL-vrienden zien.
* Mensen die elkaar in VL hebben ontmoet en die de ontmoeting uiteindelijk hebben voortgezet in RL. Uit dit soort vriendschappen zijn relaties en huwelijken voortgekomen, ook in mijn eigen guild.

Vriendschappen die zijn gevormd in een virtuele wereld als WoW zijn echt. In ieder geval heel echt in de virtuele wereld. Als er iets in je leven aan de hand is dan wordt er meegeleefd, er zijn verliefdheden en conflicten en zelfs ken ik een verhaal van guildleden die in RL een zoekactie op poten hebben gezet omdat zij zich zorgen maakten over een lid dat ineens verdwenen leek. Soms is er dus inderdaad ook sprake van transfer naar de ‘echte’ wereld.

Daarbij komt: WoW heeft misschien wel 10 miljoen spelers, verdeeld over een Amerikaanse regio, een Europese regio en een Aziatische regio en daarbinnen weer verdeeld over honderden servers, maar deze wereld blijkt in de praktijk bijzonder klein. Zeker 4 van mijn guildleden wonen minder dan 10 km van mij vandaan en sommige van mijn guildleden heb ik inmiddels ook in RL ontmoet. Verder zie je dat vriendengroepen in WoW bij elkaar blijven plakken (valt een guild uit elkaar dan gaan zij vaak gezamenlijk naar een nieuwe guild) en ook netwerken vormen op social networking sites als Facebook. Ook hebben guilds vrijwel altijd een website met een forum waarop leden meer over zichzelf vertellen en van alles en nog wat uitwisselen: favoriete films, muziek, foto’s, moppen, maar ook spelstrategieën.

Je sluit in een virtuele wereld als WoW vriendschappen met mensen die in RL waarschijnlijk wat minder vanzelfsprekend op je pad waren gekomen. In een wereld als WoW komt van alles bij elkaar: van tieners tot soldaten tot universiteitsprofessoren tot bankdirecteuren. Kun je daar iets van leren? Zeker weten maar daarover een andere keer meer. De grote kans op verrassende ontmoetingen vind ik persoonlijk wel een heel spannend element van wereld als WoW en misschien wel de belangrijkste reden om te (blijven) spelen. Ook vind ik het onderscheid tussen vriendschap in RL en VL nauwelijks relevant. Vriendschap kent in beide werelden een zelfde soort dynamiek en gaat gepaard met dezelfde emoties.

Ik zal overigens de vraag vraag over genderswapping eens voorleggen aan een paar beruchte genderswappers die ik ken. Ik doe er namelijk zelf niet aan. Dat is niet verrassend want dit fenomeen komt vrijwel uitsluitend bij mannelijke WoW spelers voor. Vrouwen spelen vrijwel altijd met een vrouwelijk karakter. Zo’n 30 tot 40 procent (volgens onderzoek) van mannelijke spelers heeft echter één of meer vrouwelijke karakters, of speelt uitsluitend met vrouwelijke karakters.

===
Ik weet nog niet of en op welke termijn Patricia in zal gaan op de andere vragen die gesteld werden, maar als ze dat doet dan plaats ik die uiteraard graag.

Overigens: ook sessie 3 en sessie 1 kwamen interessante vragen aan bod.
En via de wiki van de conferentie zijn er inmiddels al een aantal filmclips en foto’s beschikbaar.

Deel dit bericht:

Sorry, het reactieformulier is momenteel gesloten.