Microsoft wil Yahoo! overnemen #2

Microsoft is taking over Yahoo!

Het bod van Microsoft op Yahoo! was hét nieuws van de dag gisteren. Even snel zoeken op Google levert de nodig hits op. Vaak gaan de berichten (net als mijn eigen bericht gisteren) niet verder dan de vermelding van het bod en het uiten van verbazing of afkeer van de mogelijke overname. Grappig is overigens dat het bod links en rechts naar het volle miljard afgerond wordt. Dan wordt $44,6 miljard opeens $44 miljard of $45 miljard. Zit toch 1.000.000.000 dollar verschil tussen.

In een aantal gevallen gaan berichten wat verder. Mashable heeft een grappig overzicht van foto’s rond de overname. Wired is van mening dat Microsoft helemaal niet van plan is om Yahoo! over te nemen. Zij denken dat het (‘net als bij Facebook’) een slimme manier is om te voorkomen dat iemand anders Yahoo! wél overneemt. Emerce ziet in de overname de redding voor Yahoo! Nederland. C!Net zet de verschillende diensten naast elkaar en doet een voorspelling welke variant (die van Microsoft of Yahoo!) dan zou (moeten) overleven na een overname. En Marketingfacts kijkt er uiteraard vanuit Marketing-oogpunt (advertising, behavioral targeting, bereik, online services) naar.

Kortom, de online wereld heeft weer wat om over te speculeren, discussiëren of om boos over te zijn. Zelf vind ik die post bij Wired wel interessant. Het zou wel een bak zijn als over een paar maanden blijkt dat het inderdaad gewoon een slimme strategische zet was in plaats van een serieus overnamebod.
En de gevolgen voor Flickr? Nou, ik heb de overname door Yahoo! overleefd, dat was al een achteruitgang (vond ik), een overname door Microsoft maak ik me niet zo veel extra zorgen om.
Idem voor del.icio.us. Ondanks de dreigende overname denk ik op het moment serieus na over een definitieve overstap van FURL daar naar toe. Want de lelijke site-layout begint me meer en meer te storen.

Kortom, het was gisteren een opvallend nieuwtje, vandaag eigenlijk al weer oud nieuws.