In het oktober/november nummer van Innovate staat een artikel van Edward Berger over het gebruik van podcasts ter ondersteuning van het technisch onderwijs aan de Universiteit van Virginia. De podcasts die ze maken zijn een soort sketchcasts / screencast waarbij de audio van de docent te horen is terwijl hij uitleg geeft bij verschillende onderwerpen (de voorbeelden laten vooral technische/wiskundige berekeningen zien).
Het artikel zit achter een login, maar via buggmenot.com is inloggen geen probleem.
Gemakkelijker eigenlijk nog dan het artikel lezen is naar de opgenomen webcast kijken en luisteren. Daarin verteld de auteur over het artikel en de ontwikkelingen sinds het indienen ervan. Zo laten ze namelijk inmiddels ook studenten video’s opnemen. Interessant, niet alleen de inhoud, maar ook de werkwijze van ondersteunen van een online artikel met zo’n webcast. Leuk ook dat het opnemen van zo’n webcast via SURFgroepen voor iedereen in het hoger onderwijs gratis mogelijk is. De combinatie van tekst + audio (zonder video van de spreker) blijkt zowel in de podcasts als de webcast geen echt gemis.