Soms vraag ik me we Philips advies geeft bij verzinnen van slogans voor hun reclame-uitingen. Want als je op Schiphol rond loopt en leest “Simplicty is your flight on time” dan is voor mij een logische vervolgvraag “Hoezo, is het dan de schuld van Philips dat ik nou twee uur vertraging voor vertrek heb?”. De vertraging zorgde er in ieder ook voor dat ik even tijd had om bij een kiosk van “Fuel for your Travel” te kijken. Daar kun je MP3’s kopen voor onderweg. Self Service
Ik heb eerlijk gezegd geen idee hoe lang de kiosk er al staat, de laatste keer dat ik hier was, was vorig jaar juni en ik kan me niet herinneren dat ik hem er toen al heb zien staan.
Het idee is simpel: Je hebt de beschikking over een computer met touchscreen en navigeert zou door een aantal schermen heen. Je kunt ringtones, MP3, muziekbestanden, audioboeken downloaden.
Er is een groot aantal aansluitopties. Zo beschikt het apparaat over een kaartlezer en liggen ernaast de verschillend USB-kabels klaar, maar je kunt ook je eigen USB-kabel gebruiken.
Ik koos voor het gebruik van de SD-kaart van mijn Qtek zodat ik verder kon.
Je hebt de beschikking over een groot aantal tracks en albums. Je kunt tracks zoeken, per stuk beluisteren, maar je kunt ook een heel album kopen. Een album kost 9,99 euro, tracks kosten per stuk 1,29 euro.
Dat is niet heel goedkoop maar ook niet duurder dan anderen.
Bij de laatste stap moet je betalen. Daarvoor heeft elk station een pinautomaat en kun je de bestanden downloaden.
Al met al best een aardig compleet systeem, maar al erg stuk. Van de zes stations die er beschikbaar waren gaven er al een aantal niet thuis. Twee stonden helemaal uit en één wilde mijn SD-kaart niet herkennen. Het was dat ik niet meteen wilde opgeven en de machine ernaast probeerde anders was mijn eerst ervaring daar al gestopt.
Ook vraag ik me af of het concept wel op de juiste plek staat. Ik bedoel, zou jij nog net voordat je gaat vliegen je MP3-speler opladen met tracks? Toegegeven, dat je gewoon met PIN kunt betalen, geen account hoeft aan te maken, de track kunt beluisteren en zo is allemaal heel positief, maar ik zie me dit nog niet als impuls-aankoop doen. Dan zou ik hem meer in een winkel verwachten en dan natuurlijk óók met geïntegreerde CD-brander.
Hoezo net voordat je gaat vliegen?
Dat apparaat anticipeert gewoon op al die mensen die vertraging hebben en geen geld willen uitgeven in de dure taxfree shops. Aan de andere kant, ik heb ze ook zien staan en dacht toen inderdaad: ik ga hier toch geen impuls aankopen doen?
Maar als ze op een vliegveld al stuk gaan (met weinig baldadigheid vanwege al die Segways) hoe zou dat dan niet zijn in een gemiddeld winkelcentrum?
Dus denk ik dat een vliegveld een leuke plek is om een nieuw concept uit te testen en dat het nog even duurt voordat ze op school in de kantine naast de Mars machine staan.
Hoe vond je overigens de flatscreens naast de lopende banden?
Had jij er nou al over geschreven? Ik kon hem niet vinden als post op jouw blog, maar dit leek me nou typisch iets wat jij dan ook zou vermelden.
Flatscreens kan ik me niet herinneren.