“Eén op de drie leraren die de afgelopen maanden een klacht indienden over het wanbeleid van hun schoolbestuur, is overgeplaatst of ontslagen. Dat blijkt uit cijfers van de Vereniging Beter Onderwijs Nederland (BON) dat in september een meldpunt voor klachten van leraren opende.”(bron)
Ik blijf dit een moeilijke vinden. Het bericht neemt als voorbeeld iemand die een spreekverbod gekregen heeft na een optreden in een documentaire van de SP over wantoestanden op scholen. En die daarna doodleuk in Netwerk zijn verhaal gaat zitten doen. Note: ik ken de betreffende docent niet, heb geen van de uitzendingen gezien, maar gebruik dit even als casus “een van je medewerkers hangt op TV de vuile was buiten”.
Wat zou een ander bedrijf doen? Zou je dit bij Philips, de NOS, de Warme Bakker of Bouwbedrijf Janssen wél voor elkaar krijgen?
Dat maakt het nog niet goed dat dit gebeurt. Maar ik vraag me wel af wat iemand die aan zo’n documentaire meewerkt voor ogen heeft. Dat er op basis daarvan “iets aan gedaan wordt”?
"Straf niet degene die de vuile was buitenhangt, maar doe iets aan de mensen die de was vuil maken! Koester juist degene die het naar buiten brengt, want hij doet goed werk. Veel belangrijker is het om er als bedrijf voor te zorgen dat werknemers geen enkele reden hebben om te klagen. Dat kun je doen door ze zo goed mogelijk te faciliteren."
Dat is een citaat uit een bericht dat ik een half jaar geleden plaatste en die weer verwijst naar een posting van Robert Scoble.
Mee eens, maar mijn vraag was "hoeveel bedrijven doen dat?". Kun je mij één voorbeeld noemen van een Nederlands bedrijf waar ernstige kritiek naar buiten gebracht werd en waar de organisatie daar op de juiste (= "straf de veroorzaker, niet de klokkenluider" ) manier mee omging?
Er is een heel verschil tussen ‘via de geëigende kanalen klagen’ (geheel legitiem en volledig onterecht als iemand hier nadeel van ondervindt) en ‘de vuile was meteen maar buitenhangen’. Daar is een werkgever uiteraard (en terecht) niet blij mee. Als je dat doet kan je ‘slecht werknemerschap’ verweten worden. Als je toch de publiciteit wilt zoeken dan zul je moeten aantonen dat je ‘alles wat in je macht lag’ hebt geprobeerd…
@Duimdog,
ik ben het helemaal met je eens. Klagen mag natuurlijk als er iets fout is, moet zelfs, vind ik. Dat betekent namelijk dat je het bedrijf de moeite waard vindt om te investeren.
Wat ik erg vind is dat in de media door de kop van het artikel de indruk wordt gewekt dat in ieder geval meer dan in andere sectoren klagers in het onderwijs de deur worden gewezen. In het artikel staat dat het gaat om 1 op de 3 leraren die klagen. Ik heb geen idee hoe dat ligt in andere sectoren: dat staat er namelijk niet bij. En er staat dus ook niet hoe en waarom mensen klagen: ook dat zou enige nuance kunnen brengen in het verhaal. Al met al vind ik de kop daarom erg misleidend, maar die wordt wel gebruikt door alle media die ik tot nu toe hierover heb bekeken.
Ik hoop dat Novum dit bericht incl. de kop heeft opgesteld, en niet BON zelf. Van een club die tot doel heeft ‘Het zo goed mogelijk tot bloei laten komen van de potenties van leerlingen en studenten door gedegen vakinhoudelijke en algemene vorming’ verwacht ik een meer genuanceerd verhaal!