Learning 2.0 in 23 opdrachten

 Gepubliceerd door om 15:07  e-Learning
nov 052006
 

De Public Library of Charlotte & Mecklenburg County (PLCMC) heeft een heel mooie training voor haar medewerkers online staan. In de vorm van 23 opdrachten gaan ze aan de slag met Learning 2.0. De opdrachten zijn verdeeld over negen weken:
Week 1: Introduction
Week 2: Blogging
Week 3: Photos & Images
Week 4: RSS & Newsreaders
Week 5: Play Week
Week 6: Tagging, Folksonomies & Technorati
Week 7: Wikis
Week 8: Online Applications & Tools
Week 9: Podcasts, Video & Downloadable audio
Het geheel is opgezet voor zelfstandig werk zodat mensen ook op andere momenten kunnen beginnen, later instromen, sneller of langzamer opdrachten maken etc.
Resultaten worden vastgelegd in een “L2 tracking log”, jawel in de vorm van een weblog. Er is wat stimulans ingebouwd om het voor een bepaalde datum af te hebben. Op blogwithoutlibrary (waar ik de verwijzing naar de training vond) staan ook een aantal lessons learned die de moeite waard zijn.

Deel dit bericht:

  18 reacties aan “Learning 2.0 in 23 opdrachten”

Reacties (18)
  1. Mooi voorbeeld Pierre. De moeite waard om eens goed te bekijken. Past mooi bij mijn posting met de vraag naar voorbeelden van nieuwe media in het onderwijs. Ik voeg hem daar wel even toe in de reacties.

  2. Grappig dat je nu in Charlotte terechtkomt! Ik heb 1,5 week geleden nog hun hoofdbibliotheek bewonderd. Mooi gebouw, maar het was helaas gesloten toen ik erlangs kwam…
    Leuke training ook met mooie opbouw van opdrachten. Valt zeker uit te putten!

  3. Tja, er zijn mensen die de hele wereld af mogen reizen, anderen zullen het met een virtueel bezoek moeten doen. ;-)

  4. Dit is wel een heel leuke manier om je eigen medewerkers bij te scholen. Deze 5 weekse cursus over het gebruik van social software binnen bibliotheken us hier overigens ook een leuk voorbeeld van.
    Ik denk dat een hoop bedrijven en onderwijsinstellingen hier best een voorbeeld aan kunnen nemen. Misschien een idee om ook voor Fontys docenten een dergelijke cursus web 2.0, learning 2.0 zouden kunnen ontwikkelen (misschien een samenwerking tussen ICTO en de Mediatheken).

  5. Lijkt me een goed plan. We doen al iets wat er een beetje op lijkt (maar in het klein). Dat is een introductie van een dagdeel waarbij de deelnemers ‘ondergedompeld’ worden in het gebruik van weblogs, wiki’s en forums. En dat is een samenwerking tussen de Mediatheken, afdeling Onderwijs en Fontys TNW.
    Die samenwerking bevalt goed, dus wellicht is dit wat voor een vervolg.

  6. Hoi Pierre, net als de anderen vind ik dit ook een prachtige ‘cursus’. Ik ga bedenken hoe ik hem kan aanbieden aan mijn collega’s bij de CED-groep.

  7. Moeten we niet snel kijken of we links en rechts wat potjes kunnen vinden die we bij elkaar kunnen leggen om een herbruikbare Nederlandstalige versie te maken die we dan overal (zonder allemaal het wiel opnieuw uit te vinden, maar natuurlijk met ruimte voor aanpassen aan individuele situaties) kunnen inzetten?

  8. @Pierre,
    Richt je die laatste vraag aan Fontys collega’s of in het algemeen?
    Wie weet valt er bij Kennisnet namelijk een potje aan te boren! Ik zie hier allerlei kansen én mogelijkheden opdoemen.

  9. @Willem: in het algemeen. Dit zou ik echt niet alleen tot Fontys willen beperken.

  10. Ik ben van plan om deze ‘cursus’ te gebruiken om mijn collega’s kennis te laten maken met allerlei 2.0 toepassingen. :o)
    Zal de andere links ook eens bekijken.

  11. Dit ga ik bij ons (=roc eindhoven) ook zeker meenemen! Ik lees in de reacties allerlei zaken over potjes zoeken en zo. Grassroots?

  12. Maar is dit niet gewoon een kwestie van doen.
    Is een potje noodzakelijk om ergens b.v. een wiki of een weblog op te zetten om over een dergelijke cursus te discussieren.

  13. Potjes, budgetten, opdrachtgevers die resultaten verwachten voor het geld etc. zijn vaak nodig om iets niet te laten verzuipen in de stroom andere activiteiten en prioriteiten die de hele dag langs komen.

  14. Goed ding die site. Eventueel kunnen we in het kader van de professionalisering van het docentencorps deze content vertalen (zoals geopperd) en er een begeleidende training/boekje bij maken. Ik denk wel dat Thieme Meulenhoff hier eens naar wil kijken en voor de marketing&sales/distributie wil zorgen. Vaak blijven dit soort goede ideeën hangen bij de welwillenden.

  15. Ik heb inmiddels contact gehad met Leo Bakker van Kennisnet hierover. Hij is net bezig een projectplan te schrijven dat maandag as. wordt gepresenteerd en hij wil dit idee daarin alsnog meenemen. In dat geval zou via Kennisnet ook geinvesteerd kunnen worden in het vertalen en aanpassen naar de Nederlandse situatie, compleet met bijbehorende ondersteuning. Volgende week lobby ik verder op de relatiedag van Kennisnet/ICTopSchool.
    Ik zou wel met een paar mensen naar de 23 opdrachten willen kijken. Op de een of andere manier lijkt het me mooi als het er 20 worden, en als eerste opdracht zou ik zeggen: neem een Google account (als je er nog geen hebt) Dat kan je vervolgens gebruiken om een blog te starten, maar ook om online spreadsheets en documenten te delen enz.
    Ook is het misschien leuk om typisch Nederlandse dingen mee te nemen, zoals web-log, watvindenwijover, yurls.net enz. en misschien hebben onze zuiderburen ook nog leuke dingen?
    Wel makkelijk trouwens Pierre, om jouw site even voor dit soort dingen te gebruiken. Tenslotte komen hier de gebruikers:-)

  16. Tja ik ben niet zo van het extra geld binnen halen voor projecten e.d. Ik zou het ontwikkelen van een web 2.0 / learning 2.0 cursus voor docenten ook gewoon zien als een onderdeel van mijn werk (Ik probeer de docenten ook te motiveren om deze tools te gebruiken).

    Maar goed misschien dat er over de opdrachten en die indeling / onderverdeling hiervan wel nog wel wat geknutseld kan worden.
    Ook zou je als je er een echte online cursus van wilt maken ook de leerdoelen duidelijk moeten definiëren.
    Misschien dat je de basiscursus ook wel minder uitgebreid moet maken (b.v. alleen weblog, wiki en rss) en hier dan een aantal vervolgcursussen (social bookmarking, flickr, taxonomie & folksonomie) voor maken

    Als hier behoefte aan is, kunnen we hiervoor overigens best het wiki van de fontysmediatheek gebruiken om hier verder over te brainstormen (Of volgende week IRL tijdens de Surfdagen).

  17. Ik ben in om hier verder over te praten en iets te ontwikkelen wat breed aangeboden kan worden binnen het onderwijsveld. Het zou mooi zijn als we niet allemaal denken dat we een beter/eigen wiel moeten uitvinden.

  18. Greetings All,

    Your discussion fell into my RSS feeds this morning and I just wanted to post and extend an offering to answer any questions that I can about the Learning 2.0/23 Things program that I created. There are libraries and organizations now following this around the world and I was pleased to see it being tossed around in the Netherlands too!

    I’ve tried to post most of my thoughts and lessons learned about the program on my personal blog http://www.librarybytes.com You can also find a wealth of information about the learning program here: http://plcmcl2-about.blogspot.com/200

    Regards, Helene Blowers ( aka Learning 2.0 creator)

Sorry, het reactieformulier is momenteel gesloten.