Met ICT of Onderwijs heeft het Zomerfestival van Studio 100 natuurlijk helemaal niet te maken. Met marketing wel een heleboel. Twee dagen achter elkaar, drie shows per dag van exact anderhalf uur voor een ‘vol’ Ahoy. In sneltreinvaart komen Piet Piraat, Bumba, Klus, Lui, Kwebbel en Plop, de knullen van Topstars, Bo & Monica en natuurlijk de meiden van K3 langs. Aan elkaar gepraat door Ron Boszhard. Er zijn mensen die een gruwelijke hekel hebben aan de hele set artiesten uit de stal van Studio 100. Ik lig er zelf niet wakker van. Er zijn ergere dingen om met je kinderen naar te zitten kijken/luisteren en als een show zo strak in elkaar zit kan ik alleen daar al waardering voor opbrengen. En de kids, die hebben genoten. Zie deze pagina voor een selectie van de foto’s die ik gemaakt heb. Met de Qtek lukte dat overigens niet, dat werd één lichtvlek.
Zoals ik in mijn bericht over Roger Waters en ICT al beweerde heeft zo’n festival juist heel veel met ICT te maken, maar we ervaren het (gelukkig?) niet meer als zodanig. Ik zie een geweldig videoscherm, ik zie draadloze microfoons. Ik neem aan dat de jongens van het licht precies op tijd waren met hun effecten. Je kunt je zelfs afvragen of er wel jongens achter de spots zaten of dat deze niet waren voorgeprogrammeerd. Kortom: ICT is overal. Als er iets hapert dan krijgt ICT tenminste wel de schuld. Toen de Volkskrant vorige week met witte pagina’s kwam was dat een software probleem.
Dan de relatie met onderwijs…
Tja, da’s een stuk lastiger en dat moet ons aan het denken zetten. Twee dagen lang 3 shows per dag voor duizenden kinderen die daar in veel gevallen een eind voor moeten reizen. Zouden ze dat ook doen als Kennisnet iets leuks ging organiseren? Kennelijk hebben ze (of hun ouders) het er voor over en weet Studio 100 daar heel goed op in te spelen. Jij noemt dat vooral marketing. Natuurijk is dat zo, maar het onderwijs zou daar veel van kunnen leren. Hoe verpak ik "de boodschap" zo dat kinderen daar zelfs in het weekend op afkomen…