Google Adsense levert soms wel heel aparte advertenties op.
Neem bijvoorbeeld de set die ik zojuist voorgeschoteld kreeg bij EduKast aflevering 126 van gisteren. Als je op de afbeelding klikt krijg je een grotere versie te zien.
Nou, je hoeft niet naar Planet.nl te gaan om mij te (be-)luisteren, te downloaden of te branden (?). Daarvoor kun je gewoon naar de Edukast-website, of naar Podfeed.nl of via iTunes om maar iets te noemen.
Dit laat maar weer eens zien hoe verschrikkelijk primitief en naïef dit advertentiesysteem van G<piep>gle in elkaar zit: Een standaard advertentie waar een paar woorden ontbreken. De ontbrekende woorden worden op het allerlaatste moment ingevoegd (afgeleid van het onderwerp van die pagina of gedistilleerd uit de url).
Resultaat: een advertentie waarvan ik me niet kan voorstellen dat de adverteerder -die daar nota bene ook nog eens voor betaalt- daar erg blij mee is. Immers … een hele grote kans dat jij na doorklikken het gevoel hebt dat je misleid word en dan niet door Google maar door de adverteerder. Secundair effect is ook nog eens dat je nooit meer op zo’n link klikt (MOCHT je dat al doen).
N.B. Je ziet ze ook wel eens in de vorm van het resultaat van een zoekopdracht bij die zelfde G<piep>gle. ‘De beste boeken over Pierre vindt je bij B<piep>l.com’. En als je dan doorklikt blijkt er in geen velden of wegen een boek over Pierre bij die Nederlandse online boeken winkel te bestaan. Daar zal B<piep>l.com niet blij mee zijn denk ik.
Bedoel je nou dat ze mijn autobiografie al weer uit de handel genomen hebben?
Nu blijft het imho de verantwoording van de adverteerder dat zij met het woord ‘Pierre’ adverteren. Dat zij er misschien Pierre Kartner mee bedoelen is niet de fout van Google.
Of wil je zeggen dat Google ‘Pierre’ invult zonder toestemming van de adverteerder? In dat geval zou je de PR van Planet er op kunnen aanspreken
@bosmeneer:
Ik heb geen idee wie er in dit geval beslist.
Misschien dat iemand anders dat kan ophelderen?