Gamingstudiedag – the day after

 Gepubliceerd door om 22:50  Media
mrt 312006
 

Terwijl mijn laptop nog wat traag reageert omdat hij nog maar weer eens een export uit Pinnacle Studio Plus aan het afronden is, toch alvast wat foto’s en notities online zetten.
Laat ik beginnen met de studiedag zelf. Die was absoluut de moeite waard. Interessante verhalen van Antoine van den Beemt en Jan-Willem Huisman. Daarna zelf aan de slag met een groot aantal verschillende spellen die geïnstalleerd waren op de beschikbare pc’s of zoals Katamary Damacy op de Playstation 2.
Ook met het opnemen op video was ik niet ontevreden.

Gaming Studiedag Gaming Studiedag

Ik had de ene camera (Panasonic NV-GS150) achter in de ruimte opgesteld op een statief. Boven op die camera zit de ontvanger van de draadloze microfoon (Sennheiser EW 112-P G2, uit mijn hoofd) aangesloten op de microfooningang van de camera. De zender zat (uiteraard) vast op de spreker.
Doordat die microfoon ingesteld staat op het alleen dichtbij opnemen van geluid (kan ook ‘ruimer’ingesteld worden) krijg je goede audio van de spreker, maar niet als iemand anders een vraag stelt.

Tip voor mezelf: wijs de spreker hier op en vraag hem/haar in zo’n geval altijd de vraag even te herhalen.

Gaming Studiedag

Ik had de camera via de firewire-uitgang aangesloten op mijn laptop. Dat moest via een PCMCIA-insteekkaartje omdat onze standaard-laptops van veel gemakken voorzien zijn, maar niet van een firewire-ingang.
Naast de laptop ligt een externe harde schijf aangesloten via de USB 2.0 poort (MEMUP Kwest 200 GB 3,5″). Die was nog lekker leeg en had dus voldoende ruimte vrij.
Het idee daarachter was om zowel op tape als op die harde schijf op te nemen en door de directe conversie achter tijd te besparen. Immers, een mini-DV tape van 60 minuten opnemen kost 60 minuten.
Ik had nog geen wilde plannen met live streamen of zo, maar ook daar is het een aardige test voor.

Die test liep vast met de Media Encoder. Om de een of andere reden (wellicht een te heftige compressie-instelling) verslikte de laptop zich er na een paar minuten al in. Dan ben je dus blij dat je ook op tape aan het opnemen bent.
Tijdens de eerste presentatie maar even wat anders geprobeerd en Pinnacle Studio Plus geprobeerd. Dat ging een stuk beter en Pinnacle vond het zelfs prima om meteen naar MPEG-formaat op te nemen.

Tip voor mezelf: Nog wat meer testen met directe opname/compressie via Media Encoder. Opzoeken wat SURFnet gebruikt voor hun (live) opnames.

Gaming Studiedag

Behalve de vast opgestelde videocamera met de aangesloten draadloze microfoon had ik ook de tweede Panasonic die we hadden aangeschaft meegenomen. Die heb ik gebruik om tussendoor aanvullende shots te maken. Het voordeel van een tweede camera is dat je wat flexibeler kunt inspelen op onverwachte dingen. Bijvoorbeeld iemand die opstaat en daardoor door beeld komt. Als je dan een camera op een andere plek hebt, kun je de beelden van die camera gebruiken.

Het probleem dat ik achteraf had ontstond omdat ik de tweede camera niet de hele tijd aan heb laten staan. Praktisch probleem was dat ik maar 4 tapes bij me had van elk 60 minuten. Twee tapes per presentatie gebruiken zou betekenen dat ik er geen meer had voor de overige onderdelen. Daarom heb ik de tweede camera alleen steeds stukjes laten opnemen. En dat is achteraf moeilijke inplakken dan wanneer je twee complete films hebt.

Tip voor mezelf: Tapes, tapes, tapes. En achteraf veel wegknippen. Wist ik wel natuurlijk, maar toch nog maar even.

Tja, en dan natuurlijk het productieproces achteraf. Het knippen van de eerste presentatie was een makkie. Maar wellicht omdat het voor het eerste is dat ik met Pinnacle Studio 10 werk blijkt het exporteren naar een kwaliteit waar ik tevreden ben niet gemakkelijk. Zelfs de MPEG-export van ruim 700MB (voor 1 uur 15 minuten) geeft niet de beeldkwaliteit die ik voldoende vind.
Dus dat is nog effe zoeken.

Deel dit bericht:

  6 reacties aan “Gamingstudiedag – the day after”

Reacties (6)
  1. Even een snelle reactie: collega’s van mij hebben het nodige geëxperimenteerd met conversie naar een WMV versie die geschikt is voor streaming.
    Hun ervaringen met Pinnacle op dat vlak zijn niet erg positief. Je krijgt kwalitatief een stuk beter resultaat als je het montage-resultaat in Pinnacle wegschrijft als DV bestand (eventueel terug op tape) en dan vervolgens een losse conversie doet met bijvoorbeeld de Windows Media Encoder of TMPEGenc.
    Meer gedetailleerde informatie heb ik op dit moment even niet paraat, maar daar is wel aan te komen.

  2. Hoi Michel,

    Omdat conversie vanaf MPEG (was handig vanwege de veel kleinere omvang en mijn laptop kon het capturen probleemloos aan) naar iets anders niet werd heb ik afgelopen weekend alle vier de tapes nog maar eens als DV-AVI gecaptured. Scheelt een factor 10. Ik was blij met de grote nog lege externe harde schijf die ik bij me had. Dan red je het niet meer met een beetje ruimte op een laptopschijf.

    Helaas heb ik de schijf mee terug genomen naar Fontys en daar kom ik pas maandag a.s. weer, ik zal dan eens kijken of export van mijn bewerkte DV-AVI terug naar DV-AVI sneller gaat.

    Heb jij gegevens van de compressie-instellingen die ze bij jullie voor WMV gebruiken?

  3. Ja, zij het hier niet paraat. Maar ik weet dat we zowel voor Windows Media Encoder als TMpegEnc zogenaamde profielen hebben opgesteld met alle relevante informatie. Ik zal er naar vragen zodra ik weer op school ben.

  4. Hallo video vrienden

    Ik heb een video produktie bedrijf en maak vaak streamings
    Voor deze goed om te zetten gebruik
    Cleaner van Terran of squeeze van sorenson deze zijn vrij makelijk te downloaden.

    Groetjes Eric van Roy

  5. Hoi Eric,

    Ik had wat moeite om de uiteindelijke (huidige) leverancier van Cleaner te vinden, maar uit wat ik van Squeeze weet zijn het allebei programma’s voor de laatste conversiestap? Maar dan gebruiken jullie ook DV-AVI als capture en opslagformaat? Hebben jullie dan ook te maken met zulke lange rendertijden (van DV-AVI naar WMV deed ik 7 uur op 40 minuten eindresultaat) of is dat gewoon een kwestie van snelle apparatuur?

  6. Wat ik me hier heb laten vertellen: dat laatste. Je schijnt dan echt aan dual core machines te moeten denken.
    We moeten al deze informatie ook maar eens in een wiki gaan zetten. Die van FSW?

Sorry, het reactieformulier is momenteel gesloten.