“Storingen 06:30 uur Eindhoven<->Venlo Door een defecte bovenleiding rijden er tussen Eindhoven en Horst-Sevenum geen treinen maar bussen. Vertraging: 30-60 minuten. Reisadvies: * Eindhoven<->Venlo via Roermond Prognose: * Het is onbekend hoe lang dit duurt.”(bron)
Het is toch maar goed dat de NS haar informatievoorziening zo goed op orde heeft. Niet dus. Het blijkt ze maar niet te lukken de noodzakelijke informatie bij de reizigers te krijgen op het moment dat iets anders loopt dan in het spoorboekje staat. Ik stond dus in Deurne, dus kon ik niet naar links (Venlo) en niet naar rechts (Eindhoven). Maar ook daar niet meer informatie dan “wegens problemen met de bovenleiding …. de NS heeft bussen ingezet”. Nou in dat half uur dat ik er stond in ieder geval nog geen bus gezien. En meer dan het omroepbericht krijg je niet want Deurne heeft al een tijdje geen loket meer. En dat is niet omdat er maar weinig mensen opstappen, maar omdat dat allemaal vaste klanten zijn (die geen loket nodig hebben). Maar ook via internet kunnen ze dus blijkbaar geen goede info aanleveren.
Want die schatting van een half uur vertraging is natuurlijk onzin. Ik stond er al een half uur, meer dan de normale reistijd, en had nog geen bus gezien. En een bus die via Helmond in minder dan een half uur in Einhoven moet komen bestaat niet.
Slecht dus. En dan heb ik het niet over de storing zelf, want dat dat kan gebeuren snap ik dan nog wel.
Maar ik moet er weer vandoor. Naar de plek waar ik opgepikt zal worden door een collega. Met een routeplanner met GPS in de auto. En die dus precies zal kunnen vertellen hoe veel te laat we nu in Rotterdam aan zullen komen. Voelt om de een of andere reden dan opeens al een stuk minder erg.
Omdat ik die collega met GPS goed ken kan ik vertellen dat deze collega de informatie uit dat systeem als aanzienlijk betrouwbaarder ervaart dan die van de NS.
Inclusief correctie voor files?
Overigens is de trein daar in de buurt nog steeds een ramp, niet alleen bij Horst-Sevenum maar ook tussen Tilburg-Breda!
Ja, inclusief correctie voor files. De routeplanner geeft steeds aan wat de verwachte aankomsttijd is, dat is een schatting op basis van de verwachte snelheid over het hele traject. Die schatting wordt meteen bijgesteld als je in een file terecht komt. Natuurlijk, het is een systeem dat geen live link heeft met een file-informatiesysteem, kent het de files niet vooraf. Maar het was wel heel prettig te zien dat de verwachte aankomsttijd maar een klein beetje opliep toen we op naar Rotterdam even in een file terecht kwamen.
Het was inderdaad een zooitje op het station. Er was een aanrijding gebeurt op het traject Tilburg – Breda en toen ik er om 17:30 uur aankwam reden de treinen naar Venlo nog niet op schema (alleen stoptreinen). De eerste geplande trein van 17:51 uur, kwam netjes op tijd aan en stond tot 18:15 uur stil. Na een kwartiertje kwam het omroepbericht dat ze nog even aan het wachten waren op een HC en na weer een kwartiertje het bericht dat deze trein helaas uitviel en of we maar weer allemaal wilden uitstappen. Gelukkig kwam de volgende trein op 18:21 uur en die reed wel tot Deurne.
Morgen weer een nieuwe dag, en weer met de trein naar Eindhoven.
Rijdt die collega in een Volkswagen? Maak die rit over 2 jaar nog eens en je zult zien dat je onderweg ook nog leuke advertorials krijgt, met misschien wel een link naar rimpels weg! Zie: blogoscoped