De techniek achter het interview

 Gepubliceerd door om 12:38  Edupodcast
dec 042005
 

Ik had toegezegd wat meer te vertellen over de techniek die ik gebruikt heb om het gesprek met de drie OWD-bloggers op te nemen. Ik heb het maar even in een schema gezet al schrik ik zelf nu van de complexiteit van de constructie.

Interview-setup

In de afbeelding hierboven zie je de verschillende onderdelen. Op de Flickr-pagina zelf zie je ook de notes met links die in de afbeelding opgenomen zijn.

Toelichting
Zoals ik zei in de introductie van deel 1 van het gesprek, zaten we verspreid over vier locaties, waarvan drie in Nederland en één in België«.

Ik gebruikte twee laptops (waarvan eentje overigens draadloos, dat heb ik niet apart aangegeven in het schema) beide voorzien van Windows XP en eyeBeam, een (overigens niet gratis, in dit geval door mijn werkgever betaalde) software matige telefoon/SIP-client). Die twee laptops maakten verbinding met mijn Asterisk-telefooncentrale.

De ene laptop (Laptop A) belde de andere (Laptop B). Laptop A hoefde niets anders te doen dan met de in eyeBeam ingebouwde record-optie het gesprek op te nemen. Ik gebruikte hiervoor een aparte laptop omdat dat de last zou verdelen over meerdere systemen en omdat mijn stem met hetzelfde audioniveau zou worden opgenomen als dat van de rest.
Laptop B fungeerde als centraal schakelstation. De eyeBeam-client kan tot 6 gesprekken tegelijktijd voeren en die naar wens in vergadering schakelen (voor vergaderingen met meer dan 6 lijnen kan ik terugvallen op Asterisk, maar dat was nou niet nodig).

Het was de bedoeling dat ik Michel, Gerard en Cindy op hun gewone telefoon thuis zou bellen. Ik kan via eyeBeam -> Asterisk -> Sipdiscount gratis bellen naar vaste nummers in zowel Nederland als België. Dat had ik overigens nog niet getest. Ik had wél het opgebeld worden getest en dat werkte.
Maar toen ik begon uit te bellen bleek dat mijn firewall voor problemen zorgde en ik de mensen aan de andere kant niet kon horen, terwijl zij mij wel konden horen.

Daarom hebben we besloten de zaak (als noodoplossing) om te draaien. Ik heb namelijk via budgetphone de beschikking over een ‘echt’ telefoonnummer in Eindhoven (040-7110323). Dat nummer schakelt door naar de Asterisk-server en geeft daar o.a. de keuze om een voicemail achter te laten of om door geschakeld te worden naar de eyBeam-client op laptop B. Die telefoonlijn kun je ook gebruiken om bijvoorbeeld audiocomments achter te laten voor mijn blog of de EduKast.

Gelukkig had Cindy de beschikking over Voipbuster en kon ze daarmee gratis naar het 040 telefoonnummer in Nederland bellen. Gerard belde lokaal en Michel was in verhouding het meeste geld kwijt omdat hij een gewoon telefoongesprek voerde.

Audioproblemen
Ik had een testopname van een minuut gemaakt om de audioniveaus te controleren en dat werkte goed. Bij het uitluisteren daarvan heb ik echter waarschijnlijk de audiosettings aangepast. Hoewel ik via Laptop A (ik sprak via Laptop B) mezelf heel goed kon horen, was ik voor de anderen redelijk zacht hoorbaar. En dat bleek ook in de uiteindelijke opname.
In het uiteindelijke resultaat dat je online kunt horen is mijn deel dan ook opnieuw ingesproken. Dat had als nadeel dat het nabewerken meer werk was, maar als voordeel dat ik de vragen die ik stelde achteraf veel korter en bondiger kon formuleren (ik moet het interviewen duidelijk nog leren).

Ook hoor je dat de geluidskwaliteit van Michel een stuk slechter is dan van bijvoorbeeld Cindy. Dat is achteraf wel voor een deel te herstellen, maar natuurlijk niet helemaal.

Alternatieven
Ik heb niet voor Skype gekozen omdat ik daarvan gehoord had dat opnemen van audio moeilijk was en dat ik bij vier deelnemers al bandbreedteproblemen zou kunnen krijgen.
Staat wel nog op mijn lijstje om te proberen. Het gebruik van Skype is tamelijk laagdrempelig voor andere gebruikers en de audio zal ongetwijfeld beter zijn dan van Michel zijn telefoonverbinding.

Vanaf januari 2006 stelt SURF de Breeze-omgeving beschikbaar. Ook dat is een duidelijk alternatief met ingebouwde opname-mogelijkheid. Zeker voor de enhanced versie zou dat mooi zijn omdat Breeze ook video kan opnemen. Probleem is dan wel dat je e.e.a. achteraf weer moet converteren omdat Breeze opneemt naar Flash.

Viel het tegen?
Nee. Maar dat is voor een groot deel te danken aan Michel, Gerard en Cindy. Zij waren bereid om te experimenteren en vonden het niet erg dat het niet meteen allemaal werkte. Ook in het beantwoorden van de vragen / toelichten etc. waren ze heel behulpzaam. Ze lieten elkaar uitspreken, hadden er geen problemen mee om de beurt antwoord te geven en dat maakt het resultaat veel meer ‘luisterbaar’ dan wanneer het een gekakel door elkaar heen zou zijn geworden.

Deel dit bericht:

  7 reacties aan “De techniek achter het interview”

Reacties (7)
  1. Ik heb met veel plezier aan het interview meegedaan. Het was natuurlijk wel een enorme aanslag op mijn telefoonrekening ;-)) (als het niet in m’n belbundel had gezeten had het me de lieve som van ¤ 1,96 gekost!).
    Zowel uit het verhaal hierboven als uit het interview zelf is het me wel duidelijk geworden dat er toch nog wel wat haken en ogen zitten aan het vastleggen van een telefonisch interview of vergadering.
    Een en ander is in deze vorm in een onderwijs-setting dus (?)nog niet zonder meer toepasbaar. Nu was dat niet het doel van dit experiment, maar toch.
    Wat dat betreft zie ik met spanning uit naar de Breeze-omgeving van Surf.

    Voor wat betreft het interview zelf: het is een kwestie van je realiseren hoe het gebruikt gaat worden, en dan is het goed te doen.

  2. Ja, ik denk dat dit in deze setting ging omdat we alle vier het als een experiment zagen en voldoende vertrouwd waren met ICT, online vergaderen etc. maar nog niet iets wat ik morgen iedereen zou willen laten doen. Maar het is een begin.

  3. Pierre, dank voor de uitleg. Best wel ingewikkeld. Iets zegt mij dat dit simpeler zou moeten kunnen.

    Trouwens, ik ben er wel voor in om samen met jou en een paar anderen eens een Skype proef te doen. Te meer omdat ik het niet uit sluit dat ik in de toekomst misschien ook wel eens met 3 of 4 mensen aan de lijn zou willen hangen en dat gesprek zou willen opnemen. Misschien iets om op de 13e verder te bespreken :-)
    Andere vraag: Weet jij nog te achterhalen hoe indertijd de podcast op Marketingfacts gemaakt werd? Daar waren er nog veel meer tegelijkertijd online.

  4. Fred,

    De problemen ontstaan als je meerdere soorten devices (telefoon en software) wilt gaan koppelen. Wellicht was een Skype-vergadering met vier personen heel goed mogelijk geweest, wil ik zeker graag een keer uitproberen.

    De Marketingpodcast maakte gebruik van Teamspeak.

  5. Interessant om te lezen over de bridge naar SiP. Je noemt Breeze en de omslachtigheden ivm opnemen (oftewel, alleen in Flash output en altijd via de server online).

    Welke functionaliteiten zijn voor jou belangrijk zodat we dit in de toekomst eventueel kunnen verbeteren?

  6. @Waldo: ik zie de voordelen van de huidige opname in Flash natuurlijk wel (als ik me goed herinner kun je bijvoorbeeld bij het terugkijken op een aantal plekken nog scrollen of de zoomfactor aanpassen), maar als je het wilt gebruiken voor een podcast (al dan niet met beeld zoals ik op de EduKast doe, dan zul je een te downloaden bestand in (minimaal) MOV en/of WMV moeten kunnen aanbieden. Sowieso kon ik bij de SURFnet pilot-server (ik moet nog even tot januari wachten voordat ik met de productie-dienst aan de slag mag) ook de Flash-versie niet lokaal opslaan en dat is daar ook wel handig voor.

    Kortom, het inbouwen van een "exporteer als …(Flash / AVI / WMV / MOV)" in de beheeromgeving zou heel welkom zijn.
    Ik voeg hier AVI toe als een soort ‘ruw’ formaat wat je dan zelf kunt converteren. Als je er voor kiest om dat AVI-formaat wat steviger te maken, dan kun je de WMV en MOV downloads beperken tot één formaat en kan iemand die een ander formaat wil dat op basis van de AVI toch nog maken (of je maakt een ingewikkelder tussenscherm met export-opties waarbij je gebruikers laat desgewenst formaten/compressie etc. laat instellen.

    Aangezien het vandaag Sinterklaas is: een import-optie voor de hier genoemde formaten is natuurlijk ook heel erg welkom (heb ik geloof ik al eens ergens geschreven). Dat Breeze dat naar Flash-video converteert vind ik geen enkel probleem, maar het is een beetje zonde van mijn tijd dat ik dat nu zelf eerst moet doen en verhoogt de drempel voor het gebruik van een screencast in Breeze natuurlijk flink.
    (p.s. voor het geval je deze site nog niet kende, ik zie dat jouw eigen site niet in de snelle gedaantewisseling is meegenomen ;-) )

  7. Thanks Pierre, goede feedback. Breeze Live is momenteel inderdaad niet geschikt om snel live opnamens lokaal op te slaan. Overigens een feature die veel gevraagd is, wie weet. Ik kan wel een technisch verhaal houden waarom niet (complexe synchronisatie tussen meerdere opbjecten om niet per c alles als full screen video op te hoeven nemen), maar het kan gewoon niet ;-)

    Aangaande de Adobe overname en site verandering; mijn site is geen corporate blog dus daar kunnen ze niets aan veranderen. Moet de boel maar weer eens updaten wanneer ik tijd / zin heb.

Sorry, het reactieformulier is momenteel gesloten.