Ik krijg de laatste tijd wat vaker dan voorheen mailtjes met ofwel persberichten over nieuwe websites ofwel voorstellen om naar elkaar te linken.
En die mailtjes zijn even blijven liggen omdat ik eigenlijk niet goed wist wat ik daar mee wilde. Deels had dat te maken met de vraag “wil ik dat wel?” en deels met de vraag “maar hoe geef ik dat vorm?”. Ik heb een tijdje geleden een persbericht verstuurd door Erno Mijland opgenomen. En hoewel ik het nog steeds geen problemen heb met de inhoud van dat bericht, ben ik niet tevreden over het format. Daarom heb ik een paar “regels” opgesteld, waar je je natuurlijk niet aan hoeft te houden, maar die de kans van verschijnen van je bericht hier op de site wél kunnen vergroten.
Zet je persbericht online.
Een persbericht dat alleen via e-mail verstuurd wordt is erg onhandig. Ik gebruik voor de meeste berichten een format waarbij ik eerste een citaat van de pagina/site waar ik over schrijf opneem met een link naar die pagina en dan een korte of langere toelichting. De hoeveelheid tekst op de voorpagina moet beperkt blijven
Zoals je bij het bericht over word e-mail weer de baas kunt zien wordt het moeilijk als ik alleen een mail heb met relevante informatie. In zijn geheel opnemen op de voorpagina gaat niet, maar ik wil er wél voor kunnen zorgen dat lezers hier ook kunnen zien wat citaat is en wat mijn tekst is.
Maak dus op je website een pagina waar de tekst van je persbericht als HTML beschikbaar is én waar ik ook naar kan linken, dus een permanente plek en niet verstopt achter complexe menustructuren.
Ik wil zelf kunnen beoordelen of de informatie in het persbericht klopt.
Dat betekent dat ik waarschijnlijk niet zal schrijven over websites/weblogs die binnenkort live zullen gaan zonder dat ik die zelf gezien heb. Een softwareproduct dat beschikbaar zal komen en waar ik zelf geen ervaring mee heb maakt ook weinig kans op aandacht etc.
Het kan wel zo zijn dat ik verwijs naar bijeenkomsten die georganiseerd worden door organisaties die ik ken. Dan kan ik meestal wel redelijk het verwachte niveau en de te verwachten kwaliteit inschatten en wil ik er wel over schrijven. En dan is het ook handig dat ik dat vooraf doe uiteraard, dan heeft een lezer er ook nog wat aan.
Preview-mogelijkheden van een site of een applicatie kunnen daarbij uiteraard helpen.
Ik ben uiteindelijk de persoon die beslist of ik over een persbericht schrijf.
Ik heb geen problemen met het schrijven over iets naar aanleiding van een persbericht als ik er ook over zou schrijven als ik dat persbericht niet gehad had. Dus een preview of testmogelijkheid betekenen niet automatisch dat ik er ook over schrijf.
Ik stel tips / persberichten etc. absoluut op prijs!
Hoewel het opstellen van ‘regels’ de indruk zou kunnen wekken dat ik een persbericht of een tip als een last zie, wil ik benadrukken dat dat zeker niet het geval is.
Ik ben altijd op zoek naar en geïnteresseerd in interessante dingen om over te schrijven. Een aantal van jullie stuurt me gewoon af en toe een link naar een website met daarbij de opmerking ‘wellicht interessant’. Graag! En dat mogen ook links naar muziektracks, mashups, podcasts, videoblogs etc. zijn. Als ik er niets mee kan, doe ik er niet mee en anders neem ik ze (met vermelding van de tipgever uiteraard) op als berichten.
Het mailadres dat je daar voor kunt gebruiken is [email protected]
Om nu vanaf vandaag een verse start te kunnen maken, neem ik in een afzonderlijk bericht even de persberichten op die ik nog niet verwerkt had.