Via Webdrain werd ik gewezen op het gratis ebook van Seth Godin. Een ebook is een PDF-versie (1,7 MB) van een ‘boek’. Het is opgemaakt om online te kunnen lezen (landscape) en dus terecht beperkt in omvang (37 pagina’s).
Nu moet ik beginnen met te vertellen dat ik Seth Godin niet ken, maar weet dat hij bekend is. Nu weet ik dat je bij dit soort verhalen niet moet gaan analyseren, maar er gewoon vooral een gevoel aan moet overhouden. Nou, omdat ik het gevoel had dat hij wel erg kort door de bocht redeneert, ga ik toch wat dieper op de inhoud in.
Om te beginnen: het is absoluut een boek om gewoon zelf te lezen, de schrijfstijl van Seth Godin is namelijk heel dynamisch en zonder hem ooit live gezien/gehoord te hebben zal hij het uitstekend doen als keynote-spreker.
Maar waar ik me al meteen aan stoorde was dat hij als een echte verkoper de wereld heel eenvoudig (té eenvoudig probeert te maken). Er zijn namelijk volgens hem drie soorten blogs:
1) CAT BLOGS – voor en door personen
2) BOSS BLOGS – voor een beperkte (omschreven) groep
3) VIRAL Blogs – voor het verspreiden van ideeën
Waarom heeft hij gelijk? Nou hierom: “I know there are two kinds of people in the world- those that there are two kinds of people and those that don’t. But there really and truly are three kinds of blogs”.
De Viral Blogs zijn het onderwerp van zijn ebook. Maar hij is heel streng, want mengvormen mogen (nee, *kunnen*) niet bestaan. En hij wil het dus niet weten als je kat een operatie ondergaan heeft en waarschijnlijk ook niet dat ik naar de tandarts moest gisteren. Want daarmee jaag je je lezers weg.
Toch is dat strijdig met zijn uitspraak “On the Internet, Everbody Knows You’re a Dog”. Doen alsof je anders bent dan je daadwerkelijk bent is heel moeilijk op internet, veel moeilijker nog dan in het gewone leven. Dus stel nou dat ik gisteren 10 RSS-lezers kwijt geraakt ben door mijn tandartsverhaal. Dan was er waarschijnlijk niet veel wat ik daar aan had kunnen doen.
Natuurlijk, de verschillen zijn helder. Kijk bijvoorbeeld naar blogs als Marketingfacts, Frankwatching of Hans on Experience (willekeurige greep). Daar is sprake van een duidelijke focus op publiek, soort berichten, wat wel en niet schrijven. Het aantal lezers van die blogs groeien rap en de blogs krijgen daardoor invloed. Geheel in lijn met wat Seth zegt.
Maar kijk ook eens naar Dave Winer of dichter bij huis Fred Zelders. Dave heeft een nogal zware toon van schrijven en schrijft heel veel over persoonlijke bedenkingen en zorgen waar ik eigenlijk geen boodschap aan heb. Toch blijf ik zijn feed volgen omdat het iemand is met ideeën die in het verleden al van grote invloed bleken te zijn.
Fred Zelders (overigens geen onbedoelde link met Dave!) heeft al een aantal woonplekken wat blogs betreft versleten, besluit zo af en toe het roer ofwel inhoudelijk ofwel wat betreft tools, url etc. om te gooien. Ideaal recept om je lezers kwijt te raken blijkbaar als ik Seth mag geloven. Maar ik volg hem nog steeds en pas de RSS-feed keer op keer weer aan.
Hebben Fred en Dave (en ikzelf) daarom ‘CAT BLOGS’? Nou, Dave zal over bezoekers niet te klagen hebben, ideeën heeft hij ook genoeg. Ikzelf heb op het moment zo’n 200+ lezers via RSS en zo’n 450 unieke bezoekers per dag. Dat is klein als je het met bijvoorbeeld Marketingfacts vergelijkt, maar enorm met de mogelijkheden die ik anders (zonder weblogs) zou hebben.
En groot is niet altijd beter vind Seth zelf ook. Groot is zelfs slecht zo lijkt het. Het lijkt een beetje op het roepen dat de jeugd de toekomst heeft, die zijn jong en onbevangen, staan open voor nieuwe ideeën, durven out of the box te denken. Leuk, maar wat doe je dan met al die 20-plussers? In Seths vergelijking legt eBay het af tegen Craiglist. Maar een Viral Blog met 1000+ lezers en subscribers zal dezelfde problemen hebben/krijgen als een groot bedrijf met veel klanten. En een goede Viral Blog zal automatisch zo groot worden, net zoals tieners automatisch 20-plussers worden.
Kortom, een tegenstrijdigheid die voor mij in het ebook niet opgelost wordt. En omdat deze post toch al langer is dan toegestaan is het hoog tijd om te stoppen met het analyseren ervan.