Eerste praktijkervaringen met Ineen

 Gepubliceerd door om 23:55  Tools
apr 042005
 

Zoals ik gisteren schreef heb ik Michel gevraagd of hij wat eerste tests met Ineen wilde uitvoeren, en dat wilde hij wel.
En toen ik vanmiddag mijn laptop thuis weer aansloot aan het netwerk, kwam er meteen een Ineen-oproep binnen.
Het was Michel die op de gok er een ‘telefoontje’ aan gewaagd had.

Ineen in actie - Klik voor grotere versie

Michel zat op dat moment bij de Hogeschool Rotterdam (stevige netwerkverbinding) en ik thuis (ook redelijke netwerkverbinding). We hebben ook een tweede gesprek gevoerd, ’s avonds, waarbij hij ook thuis zat. Zijn ADSL-verbinding is langzamer, maar het heeft geen invloed op de resultaten.

Beeldkwaliteit
Zoals je op de schermafdruk kunt zien is de beeldkwaliteit niet helemaal kraakhelder. Daarbij gaat het in dit geval om het bovenste venstertje, want dat is het beeld dat ik ontvang. Het onderste venster kan ik overigens niet uitzetten. Je ziet jezelf dus verplicht zo groot in beeld.

Bij een test met Windows Messenger die ik tussen twee computers die ik thuis had staan en die met een gewoon 100Mbit/sec netwerk aan elkaar verbonden zaten bleek dat blijkbaar de kracht van de computer die ontvangt van grote invloed is. De ‘oude’ computer liet een slechter beeld zien (ontvangen van de ‘snelle’ laptop met goede webcam), dan dat de laptop liet zien (ontvangen van de oude computer met oude webcam).
Een oorzaak daarvan zou kunnen zijn dat de decompressie van de beelden veel processorcapaciteit kost.

Ook bleek dat de webcam aangesloten moet zijn voordat je de verbinding tot stand brengt (of eigenlijk: de applicatie opstart) anders wordt hij niet gedetecteerd.

Geluid
De geluidskwaliteit was prima, geen klachten op dat gebied.
Wel is echo een groot probleem. Bij het eerste gesprek had ik er last van dat ik ‘mezelf hoorde praten’ en dat bleek te gebeuren omdat ik de microfoon van de laptop niet helemaal uit had staan.
Tijdens het tweede gesprek hoorde Michel mij heel slecht, terwijl ik hem heel goed kon verstaan. Het bleek dat Michel de speakers te dicht bij de microfoon had staan (en te hard) waardoor het geluid van mijn spraak opgepikt werd door de microfoon en teruggestuurd. Daardoor viel het ontvangen van geluid steeds weg. Door de speakers wat zachter te zetten en verder van de microfoon was dat probleem opgelost.

Volgende stap
Aangezien bandbreedte niet de beperking van en ook de webcams naar verwachting niet, is een andere mogelijkheid dat het protocol dat Ineen ondersteund (Speex) niet optimaal is, bijvoorbeeld omdat het gemaakt is voor lage bandbreedtes en we nu veel meer beschikbaar hadden.
In ieder geval is mij volgende stap om eyeBeam te bestellen en te installeren. Dan ben ik tenminste (als ik online ben) zowel via Pierre@sip.gosoftonline.com als via 20019139@ineen.com te bereiken.

Deel dit bericht:

  2 reacties aan “Eerste praktijkervaringen met Ineen”

Reacties (2)
  1. Ik weet niet waar het probleem zit, maar ik krijg met Ineen al niet eens meer contact met m’n collega aan de andere kant van de kamer! Ben jij er nog actief mee geweest de laatste tijd?

  2. Ik heb sinds onze eerste test niet meer gebeld met Ineen, maar eyeBeam logt ook op Ineen in. Dus de site is nog actief neem ik aan. Nou heb ik zojuist geprobeerd om met mijn Ineen-account op eyeBeam verbinding te krijgen met een Click To Meet vergadering, dat lukte niet. Met een van de andere accounts op dezelfde eyeBeam installatie lukte dat op dat moment echter wel. Raar.

Sorry, het reactieformulier is momenteel gesloten.