Vanmiddag heb ik samen met Joop Slaa van Fontys Toegepaste Natuurwetenschappen (TNW) een sessie verzorgd tijdens de Fontys Toetsconferentie 2005 met als titel “Aantrekkelijke toetsen als herbruikbaar studiemateriaal”. Het was een interne conferentie voor Fontys medewerkers (met een paar externe genodigde), dus vandaar dat jullie er hier geen reclame voor voorbij hebben zien komen. Het Powerpoint-deel van de sessie staat uiteraard hier online. De webpagina van de toetsconferentie is overigens blijkbaar gewoon van buiten Fontys toegankelijk, dus kun je vanaf morgen daar ook de andere presentaties daar vinden.
Tijdens onze sessie gingen we in op het ALTB-project (Actief Leren – Transparant Beoordelen), een SURF-tender project dat net van start is gegaan en waarin zowel TNW (waar Joop werkt) als de afdeling Onderwijs (waar ik voor werk) in participeren. Het project ontwikkeld een methode voor het maken van gesloten vragen die kunnen dienen als diagnostisch toetsmateriaal en die studenten motiveren te leren.
We hebben tijdens de sessie ook een aantal voorbeelden laten zien van gesloten (elektronische) toetsvragen die dat daadwerkelijk waar maakten, onder meer door de vorm waarin ze opgebouwd waren, de wijze waarop de feedback gegeven werd etc. Het ontwikkelen van zulke toetsvragen is echter duur en is daarom alleen mogelijk als je dat gezamenlijk met anderen kunt doen. Maar omdat er ook binnen het ALTB-project door de partners verschillende systemen voor ontwikkeling, beheer en afspelen van die vragen gebruikt worden, zul je gebruik moeten maken van een gezamenlijk generiek uitwisselformaat.
Het zal je niet verbazen dat mijn betrokkenheid bij het project betrekking heeft op het gebruik van QTI versie 2.0 als dat generiek uitwisselformaat.
Het was een leuke sessie met ook de nodige discussie over wat we nu al kunnen en wat nog niet. Ook fijn was dat de groepsomvang het toe liet dat we een rondje voorstellen deden waarin iedereen (de meeste deelnemers kenden elkaar ook niet) even aangaf waar hij/zij werkte bij Fontys en wat de verwachtingen van de sessie waren. Ten eerste haalden we zo een paar verwachten boven water met betrekking tot dingen die we niet in de sessie hadden zitten en waar we nu hebben geprobeerd toch nog zo veel mogelijk op in te spelen. Maar het had ook op gevolg dat de deelnemers elkaar net voldoende hadden leren kennen daardoor om ook met elkaar in discussie te gaan.