“As editor of Auricle you would expect me to be quite a fan of blogs, and I am; but their personal publishing heritage tends to get the in the way of scaling up their widespread use in education. For example, what if an article has multiple authors? What if we want every student and faculty member to have a blog (x,000s) automatically. What if the author want to choose who can view his/her articles, e.g. friends, project groups, tutors? Using these criteria most blog engines fall at the first hurdle. Why?”(bron)
Terechte bedenkingen lijkt mij, maar ook wel van het soort dat je er mensen snel mee kunt afschrikken. Toen mij gevraagd werd hoe gemakkelijk het zou zijn om een weblog te starten voor een CoP, gaf ik aan dat het voor één persoon heel gemakkelijk is om een weblog te starten, maar als je dat voor twintig personen moet doen, die hun eigen templates en layour mogen hebben etc. dan is dat op het moment een stuk meer werk.
Het kan wel, zeker als het een eenmalige bulkactie is, maar als er elke week 5 bijkomen heb je er al snel genoeg van. Is ook bijna niet te supporten. Derek verwijst naar het Blogbuilder van de universiteit van Warwick als voorbeeld van hoe het moet/kan. Daar hebben ze voor alle medewerkers/studenten een weblog beschikbaar. Dat kan eigenlijk alleen omdat de ondersteunende systemen daar op ingesteld zijn, dus niet even WordPress geïnstalleerd, maar een systeem dat daar voor gemaakt is.
Eigenlijk logisch, voor een individuele webpagina kun je een eenvoudige HTMl-editor gebruiken, voor een complexe dynamische website voor heel veel bezoekers zul je het wat professioneler aan moeten pakken. Bij weblogs is het net zo.
En wat te denken van:
http://www.apple.com/server/macosx/ti…
Ons instituut IBL draait OSX Server voor zijn webstek, en ik zie uit naar het beschikbaar komen van deze nieuwe release omdat een solide weblog-applicatie [Blosjom] daar deel van uitmaakt – http://biology.leidenuniv.nl/ibl/staf… ]
In Leiden kijken we momenteel naar Movable Type. We willen hiermee enkele pilots gaan starten binnen de Blackboard organisatie en in het onderwijs. We gaan dit om te beginnen redelijk kleinschalig aanpakken, waarbij ik eraan denk om deze applicatie centraal te hosten binnen of buiten Leiden (wacht momenteel op een aantal offertes). Door de Centrale Blackboard Management Organisatie wordt deze functionaliteit vervolgens aan faculteiten aangeboden. Het aanmaken van weblogs en accounts zal in eerste instantie handmatig gebeuren, waarbij ik er aan denk om dit te decentraliseren naar de facultaire Blackboard organisaties, zoals momenteel ook Blackboard Courses gedecentraliseerd door de faculteiten worden aangemaakt.
Op deze manier kunnen we in het pilotstadium vrij flexibel en via korte lijnen opereren. Op het moment dat we gaan verbreden moeten we kijken hoe we dit organisatorisch verder uitbouwen, bv. via LDAP users aanmaken etc. ben benieuwd naar jouw ideen hierover.
Beste Patrick,
Misschien ben je snel geholpen door je licht op te steken bij de universiteit van Minnesota (dezelfde vooruitstrevende universiteit die de wereld haar portfoliosysteem als open source heeft geschonken). Het UThink weblogsysteem (gebaseerd op Movable Type) staat ter beschikking aan het volledige personeel en alle studenten. Zie: http://blog.lib.umn.edu/
Ik ken MT onvoldoende om te weten hoe goed dat in de standaardversie op te schalen is. Het zal mogelijk zijn, want TypePad gebruikt het ook als basis voor hun dienst (maar mét uitbreidingen en aanpassingen om het beheersbaar te houden). Zo zijn er natuurlijk op weblog gebied een heleboel aanbieders die ofwel een eigen systeem hebben ofwel op basis van een bestaand systeem werken. Maar allemaal hebben ze een inschrijfsysteem dat heel simpel is en naar ik mag hopen aan de achterkant beheerszaken hebben om er bijvoorbeeld voor te zorgen dat er gebruik gemaakt kan worden van meerdere servers voor de database(s), eventueel ook voor de webserver etc.
Je moet er niet aan denken dat je te maken krijgt met referrerspam als beheerder van een site met x.000 weblogs voor een hogeschool of universiteit. Dan kun je niet tegen je gebruikers zeggen "gooi zelf maar even weg", dan moet je én goede filters hebben én in staat zijn snel de spam te vinden en te verwijderen.
Wat aanmaken van accounts betreft, lijkt me jullie aanpak van decentraliseren verstandig. Doe decentraal wat decentraal kan. Wellicht dat je het proces semi-automatisch kunt laten verlopen waarbij een student/docent zelf aangeeft dat er voor hem/haar een weblog aangemaakt moet worden, zonder tussenkomst van een beheerder.
Zorg ook voor steun in de rug van bovenaf. Reken er maar op dat er ook studenten zullen zijn die de grenzen van het toelaatbare in hun weblog opzoeken (en wellicht overschrijden). Als je dan geen steun van b.v. een CVB hebt, wordt er direct en overtrokken ingegrepen.
Het lijkt denk ik dus eigenlijk heel veel op het implementeren van Blackboard.