Reputatie (van produkten)

 Gepubliceerd door om 11:25  Persoonlijk
jul 262004
 
“Will is ervan overtuigd dat de waarheid over een produkt aan het licht komt door de beoordelingen van verschillende mensen.”

(bron)

Kan ik volledig onderschrijven. Meer dan eens heb ik door het nalezen van de verschillende reacties van producten die ik wilde kopen informatie gekregen over een product dat ik nergens in de officiële documentatie kon vinden. Soms over onhandigheden of dingen die toch niet bleken te werken in de praktijk, maar ook wel tips of bevestigingen van de officiële claims.
Natuurlijk, je weet niet van wie die beoordelingen komen, maar als je breed genoeg zoekt, wie weet gaat de producent wel al die verschillende websites langs om positieve verhalen te posten, maar dat is een kwestie van beoordelen van de aangeboden informatie (al dan niet aan de hand van een impliciete checklist).

Zo is bijvoorbeeld het oordeel van een review waarbij duidelijk blijkt dat ze het product ook gebruikt hebben (blijkt vaak uit de soort opmerkingen of het aanwezig zijn van “live-foto’s”) veel waardevoller dan een beoordeling die niet verder lijkt te gaan dan de officiële informatie. Een ongenuanceerd negatief oordeel wordt impliciet weggefilterd, net als een positief oordeel dat een aantal bekende problemen als niet bestaand noemt etc.

Ik moet wel bekennen dat het boven water halen van al die informatie nu nog erg veel tijd kost en het wel handig zou zijn als je daar structuur in kunt aanbrengen. Ik heb nu bijvoorbeeld een aantal posts geschreven over mijn zoektocht naar een telefoon met digitale camera. Zonder die posts zou ik de informatie niet eenvoudig kunnen terugvinden als ik die volgende week nog eens wilde nalezen.

Deel dit bericht:

  2 reacties aan “Reputatie (van produkten)”

Reacties (2)
  1. Met de clipfunctie van Bloglines of Furl zou je ook al een heel eind komen… :)

    Je hebt me met deze opmerkingen wel op het idee gebracht om de clipfunctie een duidelijke plaats te geven in de documentatie rond informatievaardigheden.

  2. Ik heb FURL ook wel gebruikt om pagina’s te ‘bewaren’, maar vooral voor het samenvatten en op een rijtje zetten van de conclusies, het aan elkaar linken van die individuele pagina’s en het van commentaar voorzien ervan is dat niet voldoende.

Sorry, het reactieformulier is momenteel gesloten.