Postbank-klanten dupe van e-mailfraude

 Gepubliceerd door om 07:00  Algemeen
jan 172004
 
“AMSTERDAM – Postbank-klanten opgelet. Oplichters proberen met behulp van mailtjes inloggegevens van klanten te achterhalen. In de bewuste e-mail wordt gevraagd om via een speciale site in te loggen. De mail lijkt afkomstig van ‘service@postbank.nl’ en heeft als onderwerp ‘Belangrijke rekening informatie’.”

(bron)

Ehm, als je klant bij de postbank bent en aan online bankieren bent moet je toch wel weten dat de postbank dit soort dingen nooit via de mail doet. Ik bedoel, je krijgt een blaadje met 3 codes (girotelnummer, codenummer, GIN-code) dat je op het postkantoor moet gaan ophalen. Van die drie kun je alleen de laatste (GIN-code) zelf wijzigen overigens. Dan krijg je een enorm blad met TAN-codes, weer via de post (gelukkig niet ook afhalen) die je bij iedere betaling moet invullen. Als je te lang ingelogd blijft, krijg je een waarschuwing dat de browser gaat uitloggen (daarvoor hebben ze eerst een ActiveX componentje moeten installeren). Die mensen sturen echt geen mailtje met zo’n vraag. Of zoals de postbank het zelf zegt: Uw wachtwoord is strikt persoonlijk. Postbank zal daarom nooit naar uw wachtwoord vragen. Niet via internet, e-mail, telefonisch of aan de deur of via welke andere manier dan ook.

Deel dit bericht:

Sorry, het reactieformulier is momenteel gesloten.