Sketchcasting

 Gepubliceerd door om 06:34  Screencast
aug 132007
 

Ik weet nog niet of het echt nodig is om er een aparte naam (Sketchcast) voor te verzinnen om het te onderscheiden van podcasts of screencasts. Maar goed, we kennen slidecasts, dus waarom niet ook sketchcasts. Het idee is simpel, en wordt waarschijnlijk beter uitgelegd in het filmpje: in plaats van een screencast waarbij je laat zien hoe een programma werkt of een slidecast waarbij je een presentatie bestaande uit vooraf gemaakte dia’s opneemt, gebruik je bij een SlidecastSketchcast een leeg vel en terwijl je aan het praten bent, schrijf of teken je op dat vel.

Dat vel is natuurlijk geen vel papier (probleem met het vastleggen daarvan is namelijk dat dan je handen steeds tussen de tekst en de camera zitten), maar is een tekenprogramma. En voor het vastleggen gebruik je dezelfde software als voor een screencast. Daarnaast gebruikt Ricard Zinde, de persoon die deze Sketchcasts maakt een TabletPC, hij geeft ook aan dat dat eigenlijk wel een beetje het knelpunt is want die dingen zijn nog steeds niet goedkoop. Zo’n TabletPC maakt het namelijk pas echt mogelijk om te schrijven of tekenen zoals je dat op een bord doet….en toen ik daar aan dacht realiseerde ik me waarom dit natuurlijk wel een interessante variant is.

In Nederland hebben we namelijk een groeiend aantal leslokalen met daarin een digitaal schoolbord. Als je op de computer die daar aan verbonden is een programma voor het maken van een screencast hangt dan kun je zo aan de slag:
* Camtasia voor het onderwijs – 171,99 euro (of een van de andere opties)
* Een dasspeldmicrofoon – hoeft niet draadloos te zijn, voor zo’n 30 euro ben je klaar.

Of je het gemakkelijker vindt of niet zal persoonlijk zijn. Ik kan me echter voorstellen dat het voor een aantal mensen in het onderwijs een veel natuurlijkere manier is om iets uit te leggen. En dat verlaagd per definitie de drempel. Eens kijken of ik aan een digitaal schoolbord kan komen…

Deel dit bericht:

  11 reacties aan “Sketchcasting”

Reacties (11)
  1. Pierre,

    Op de basisschool van mijn zoon hebben sinds vorig jaar 2 digitale schoolborden in groep 8. Het meest nuttig wordt ervaren dat je kunt terugspoelen en de uitleg van een berekening opnieuw kunt laten zien zonder dat de leraar het opnieuw moet opschrijven. Deze functie zit standaard in de software van het bord.

    Wim

  2. Hoi Wim,

    Ah, dat is natuurlijk mooi. Weet je toevallig welke merk schoolbord dat is?
    En kun je dat ook naar AVI of WMV exporteren zodat je het ook voor anderen beschikbaar kunt stellen?

  3. In het begin verwissel je de begrippen slidecast en sketchcast volgens mij, althans ik neem aan dat je voor sketchcast een leeg vel gebruikt. Ik heb in Venlo en zogenaamd smartboard en zal de optie dan ook zeker proberen. Het is een onderdeel van camtasia studio toevallig?

  4. Hoi Tons,

    Ah, ja klopt (aangepast in het bericht).
    Met "Camtasia voor het onderwijs" bedoelde ik inderdaad Camtasia Studio (maar dan met de wat goedkopere licentie). Als je dat op de computer installeert die aan het Smartboard hangt en dan aangeeft dat je het scherm (+ audio) wilt opnemen kun je aan de slag. Aan de Camtasia kant is het eigenlijk hetzelfde als het opnemen van een Sketchcast eigenlijk hetzelfde als het opnemen van een Screencast.

  5. Bij Smart kun je Smart Recorder aanzetten, die exporteert alles wat je op het bord doet naar AVI. Volgens mij doet Mimio dat ook. Even over Sketchcasting. Ik snap dat Ricard een punt heeft als hij stelt dat het tekenen van een sketch sneller gaat dan het maken van een blog. Maar dat zijn toch heel verschillende dingen? Kortom, wat is de waarde hiervan…

  6. Ik denk dat je het niet moet vergelijken met of afzetten tegen (zoals inderdaad wel gedaan wordt) maar het gewoon moet zien als een voorbeeld van een manier van het opnemen en online plaatsen van een instructie.
    En als je met SmartRecorder eenvoudig een AVI kunt maken, zou je het als docent met digitaal schoolbord ervaring dus kunnen gebruiken als middel om uitleg online te zetten.

  7. Ik heb de resultaten van een praktijkproef op m’n weblog geplaatst:
    mijn eerste en laatste sketchcast
    Het is niet mijn ding, maar ik denk dat anderen hier heel mooie en creatieve zaken mee kunnen doen!
    Wat betreft de vergelijking met digitale borden:
    Mijn Camstudio opname was in 640X480 wat Youtube alweer verkleint en dus onscherper maakt. Als je van zo’n digitaal bord (dat al gauw een resolutie van 1280 X 720 zal hebben) simpelweg een AVI trekt en daar een Sketch/screencast van maakt ben ik bang dat je niet veel kwaliteit overhoudt.
    @Harry,
    Voor iemand die goed kan tekenen en schrijven gaat dit sneller dan een PPT maken en ik vind het ook levendiger om naar te kijken. Als het goed gebeurt is de waarde ervan dat het je aandacht vasthoudt en daar gaat het om, bij wat voor cast dan ook: pod, vod, screen enz.

  8. Ik denk dat je veel te streng bent voor jezelf (heb ik ook bij jouw post aangegeven). Wat jij gemaakt hebt is geen "echte" sketchcast maar een combinatie.

    Zoals ik bij de post schreef: stel dat je dit met een "schermvullend" vel gedaan had. Dan had je meer ruimte gehad om te schrijven. Je gebruikt nu niet het hele venster, maar zelfs dan is jouw handschrift prima te lezen.

    Overigens blijft zo’n tablet ernaast altijd ongemakkelijk omdat je ergens anders (op het beeldscherm) moet "zien" wat je schrijft.

  9. Gewoon een teken van lezen van een weinig technologisch onderlegd beginnend bloggertje. Leuk, toch, dat sketchcasten. Ik wou dat ik het kon … Ik las er eergisteren over bij Ewan McIntosh, en keek en luisterde daar eveneens naar Richard Ziade, maar het ging daar over een ander onderwerp,over productmanagement, als ik me niet vergis. Als ‘alternative to text blogging’vind ik het een prettige ontdekking.

  10. Pierre,
    Het zijn borden van Heutink ICT http://www.heutink-ict.nl/index.asp?g… ) Er staat een uitgebreidde beschrijving.

    Wim

  11. Tja bij mij op de basisschool werd dit nog gewoon iets uitleggen met behulp van het bord genoemd.

    Hiervoor had men alleen een schoolbord en een krijtje nodig.
    Dit was in tegenstelling van een sketchcast ook nog super interactief. De bekijkers van deze uitleg konden in real time vragen stellen en waren zelfs in staat om het krijtje over te nemen en hun eigen aanvullingen te maken ;)
    Wel leuk bedacht om een uitleg ondersteund met tekeningen zo op te nemen.

Sorry, het reactieformulier is momenteel gesloten.