Gisteren heb ik de TTGO T-Beam meegenomen toen ik met de trein op en neer van Deurne naar Apeldoorn gereisd ben. Gewoon in mijn tas, mijn jaszak, naast de laptop op het tafeltje terwijl ik zat te werken. Echt een wereld van verschil ten opzichte van de eerste keer. Dit maakt het veel haalbaarder om van tijd tot tijd een dagje de status van het netwerk te testen. En omdat de tracker redelijk netjes is voor wat betreft het aantal berichten dat verstuurd wordt (als de trein/auto/ik niet beweegt worden er veel minder berichten verstuurd dan bij beweging) kan dat ook prima.
Gisteren had ik, zoals inmiddels gebruikelijk een reserve LiPo batterij bij me, maar ik heb hem niet nodig gehad. De T-Beam wist het vol te houden gedurende de heenreis (ongeveer 2 uur en 15 minuten van deur tot deur) en de terugreis (idem). Toen ik in Apeldoorn op mijn bestemming aankwam heb ik de T-Beam uitgezet (handig dat fysieke schakelaartje dat al op het board zit!) want voor de tijd die ik ín het gebouw doorbracht had tracken niet echt veel zin.
Op het kaartje hierboven zie je dat ook nu er best veel plekken zijn waar je vanuit de trein geen ontvangst hebt, landelijke dekking is er dus nu nog lang niet (ik ben benieuwd wanneer de dag komt dat ik kan zeggen “en nu wel!”). Maar in de steden gaat het al heel goed. Als we inzoomen (klik op een afbeelding voor grotere versie).
Wat me opviel was dat Eindhoven, qua berichten dat ontvangen wordt zo heel anders scoort dan een aantal van de andere steden. Waar je bij Apeldoorn of Amersfoort heel duidelijk de trein het station binnen ziet rijden (als het ware dan, maar het aantal berichten ontvangen is dan heel groot) blijft het in Eindhoven, met toch een groot aantal gateways beperkt tot een paar stippen.
In 2017 kwamen rond Helmond wél een paar berichten binnen, maar daar bleef het nu helemaal stil. En voor Deurne geldt dat ik écht iemand moet gaan vinden die een antenne voor me op het dak kan plaatsen (ik zie mezelf die ladder niet echt opklimmen) zodat mijn router het noordelijk deel van Deurne beter kan afdekken dan nu (hij staat binnen met standaard antenne) het geval is.
Statistieken
Ik had dit keer de HTTP-integratie gebruikt om de data ook door te sturen naar Google Sheets. Daar kan ik dan ook de metadata van de berichten zien. Op de heenweg zijn er in totaal 215 berichten verzonden (SF7BW125). Daarvan zijn er 62 (29%) ontvangen door minimaal 1 gateway. Op de terugweg zijn er in totaal 205 berichten verzonden. Daarvan zijn er 49 (24%) ontvangen door minimaal 1 gateway.
Ik moet bekennen dat ik er nog geen “dat is goed” of “dat is slecht” gevoelens bij heb. Het zal van je doel en scenario afhangen. Als dit een koelcontainer op een trein op transport van Apeldoorn naar Deurne was en ik wilde locatie en status van (ik noem maar iets) de temperatuur in de koeling weten. Dan is dit al voldoende. Ja, het kan dat ik pas een kwartier of zo na het mogelijk defect gaan (lees: het wordt te warm in de koeling) een seintje ontvang, maar die trein gaat toch niet tussen steden stil staan om zo’n defect te repareren. Dus dan maakt het niet uit. Wil je 100% dekking en realtime info, dan moet je een andere netwerktechnologie gebruiken.
https://twitter.com/PeterMcAllister/status/1072564901825130496
En dit was natuurlijk wel een wauw momentje gisteren. Vond ik vorig jaar 19 km bij KPN en dan op SF12 al ver vanuit een rijdende trein. Nu dus 59 km via The Things Network met SF7 !
(en als je dat helemaal niets zegt: SF12 is voor hele grote afstanden, SF7 is de ‘standaard’ voor normale/korte afstanden. Een hogere SF (spreadingsfactor) betekent ook dat je een kanaal van een gateway langer ‘bezet’ houdt, aangezien je met een gateway zo veel mogelijk nodes wilt kunnen bedienen is het handig als iedereen zo kort mogelijk een kanaal bezet houdt)
TTN Mapper – TTGO T-Beam – rondje Nederland https://t.co/QdKUlzSGRB