dec 222011
 

Cube EPO 29er

Cube EPO 29er

Het Eindhovens Dagblad had vandaag in een editie op papier (tja, is wat moeilijk naar te linken) een artikel getiteld “Crossen met rugwind”. In dat artikel werden twee e-bikes aan de tand gevoeld, de Cube Epo 29er (zie foto) die in 2012 voor het niet mis te verstane bedrag van €2.999,- op de markt gaat komen en de een hybrid van Rotwild, zij testten ook hier een 29er versie met een adviesprijs van €3.999,-

Mijn mond viel open van verbazing: een mountainbike met een hulpmotor. Het bestaat binnenkort dus echt. Het zijn geen lichte fietsen, de Cube weegt 20,2 kg. Op zich ziet hij er niet eens slecht uit. Je ziet aan de forse achteras dat daar het vliegwiel in verwerkt zit en de accu is netjes weg gewerkt in de centrale bus van het frame en loopt via de zadelbuis door.
Toch kan ik er nog niet over uit of het hier nu om een logische technologische stap vooruit gaat of over een gevalletje foetelen.

Is dit een stap vooruit zoals we ook van het boekhouden op papier zijn overgestapt naar boekhouden op de computer? Iets wat gewoon logisch is en waarvan je over een paar jaar gewoon niet beter weet?
Of is dit iets wat de aard van een activiteit (sport) dusdanig wijzigt dat het niet meer hetzelfde is? De fiets heet notabene “Epo“!

Ik verwacht niet snel op een zondagochtend door zo’n fiets met hulpmotor voorbij gefietst te worden in de blubber hier in de buurt. De prijzen zijn redelijk fors en ‘begin 2012’ op de markt betekent dus dat je ze niet voor de zomer op de weg (of vooral er naast zult zien).
Ik hoop ook dat de prijs nog wel een paar mensen zal afschrikken. Voor drie of vier duizend euro koop je heel wat fiets (die zal ik er voorlopig niet snel aan uitgeven). De doelgroep zal dan dus ook niet heel breed zijn. Met een bereik van anderhalf uur bij intensief gebruik kom je namelijk niet zo heel erg ver en met een lege accu is het gewoon een extra zware fiets.

De tijd zal het leren. Ik ken mensen die nu zouden roepen: “dit is een oplossing, maar voor welk probleem?”. En hoewel ik dat vaak een vreselijke dooddoener vind in een discussie, vind ik die vraag hier wel op zijn plek: welk probleem lost deze technologie op?

Deel dit bericht:

  4 reacties aan “Wanneer is het gebruik van technologie foetelen?”

Reacties (2) Trackbacks (2)
  1. Je verhaal doet me denken aan een aantal jaren terug toen de “gewone” elektrische fietsen op de markt kwamen. Het beeld was toen dat dat voor de oudere mens was. Tegenwoordig zie je steeds meer dat ook anderen kiezen voor een elektrische fiets voor bijv.: woon-werk verkeer, na operaties, etc. Zelfs ik denk aan een elektrische fiets voor woon-werk verkeer. Je bent toch uit die auto en je komt niet zo bezweet aan op het werk.

    Maar waarom nu een elektrische MTB:
    – Ik zie veel ouderen ook mtb toertochten rijden, ik kan me voorstellen dat die ook wel eens in de ardennen, alpen willen rijden.
    – Als je fysieke beperkingen hebt maar toch graag wil MTB-en door de bossen.

    De accu zal dan wel verbeterd moeten worden, anders worden het korte ritten.

  2. Wellicht komt het ook wel omdat ik nu nog het gevoel heb dat bij een toertocht iedereen sneller is dan dat ik zelf ben. Daarom kan ik me niet voorstellen dat je dit wilt doen én dan toch een hulpmotor zou willen gebruiken (wat is dan nog de fun en uitdaging?).
    Maar inderdaad, de twee doelgroepen die je noemt, mits de accu beter wordt zodat ze een uur of 2-3 er op kunnen vertrouwen, zouden iets aan een elektrische MTB kunnen hebben.

Sorry, het reactieformulier is momenteel gesloten.