Een week op stap met de #Twitterfiets

Twitterfiets Het is weer maandag en zojuist heb ik de #Twitterfiets die ik de afgelopen week te leen had weer afgeleverd hier in Eindhoven op het station. Zoals je wellicht weet is de #Twitterfiets geen fiets die kan twitteren, maar een fiets waarover getwittert wordt door de mensen die hem te leen hebben. Hij wordt uitgeleend vanuit de campagne Heel Nederland Fietst.

Ik moet zeggen dat ik zeker niet mag klagen over de timing van het te leen hebben van de #Twitterfiets. Want het weer de afgelopen 7 dagen was voortreffelijk. In ieder geval voor alle dagen dat ik op de #Twitterfiets zat. Dat was niet elke dag, maar toch regelmatig, en soms over wat grotere afstanden.

Maandag 21-3-2011
Dat begon eigenlijk meteen vorige week maandag, 21-3 al. De #Twitterfiets zou bij me worden afgeleverd en, niet helemaal wetende welk soort fiets het zou zijn, had ik heel dapper gezegd dat dat best wel in Eindhoven kon. Dan zou ik er wel mee naar huis (Deurne, ongeveer 25km) fietsen. Na het aanmelden had ik echter wel al gezien dat de #Twitterfiets een stoere omafiets is met een bakje voorop. Maar geen versnellingen dus. Toen ik de fiets afgeleverd kreeg bleek het zadel op zijn allerlaagst en ook de banden waren op stadsverkeer ingesteld.
Dus toch maar even terug naar mijn werkplek gefietst, daar een steeksleutel geleend om het zadel een flink stuk hoger te zetten, de banden opgepompt (we hebben een hoge druk pomp in de fietskelder) en op weg naar Deurne.
Ik had mijn tas en de iPhone voor in het bakje gezet met InstaMapper aan. Zo te zien heeft hij wat hoekjes overgeslagen bij het tracken, want hij geeft aan dat het 22,6 km zou zijn geweest. Die 1 uur en 9 minuten kloppen echter wel en met de 24,8 km van de route kom je dan op 21,5 km/uur gemiddeld. Helemaal niet slecht voor een #Twitterfiets lijkt me. 🙂
Die avond mocht de #Twitterfiets ook mee naar de sportschool voor een uurtje Spinning.
Twitterfiets Spinningfiets
De #Twitterfiets bleek overigens geen werkend voorlicht te hebben. Was wat onhandig in het donker.

Dinsdag 22-3-2011
Elke dag met de #Twitterfiets tussen Deurne en Eindhoven op en neer vond ik toch wat te overdreven, dus op dinsdag weer gewoon met de trein.
Twitterfiets Twitterfiets
Station Deurne heeft veel te veel fietsen of veel te weinig plekken. Maar er was nog wel een plekje te vinden voor deze knal oranje verschijning.
’s Avonds weer naar de sportschool op de #Twitterfiets, nu voor een sessie Body Pump. Daar kwamen dan weer geen fietsen aan te pas. Wel maar even een lampje op de krat vastgemaakt voor in het donker.

Woensdag 23-3-2011
Bijna vergelijkbare dag met dinsdag. Met de trein op en neer naar Eindhoven. De #Twitterfiets bleef braaf op het station staan wachten.
Nu ’s avonds naar de sportschool op de #Twitterfiets voor nog een sessie Spinning.

Donderdag 24-3-2011
Thuis zitten werken, een hele dag niet buiten geweest en niet op de #Twitterfiets.

Vrijdag 25-3-2011
Vrijdag is mijn vrije dag al ren ik dan van hot naar her omdat ik dan ook de boodschappen doe en voor de kinderen zorg. Vandaag deels de #Twitterfiets gebruikt, maar ook een aantal keren bewust gekozen voor de auto. De weekboodschappen passen nu eenmaal niet in de krat, daar heb ik een auto voor nodig.
De markt lukt wel net weer.
Met de #Twitterfiets naar mijn fietshandelaar geweest voor advies over racefietsen. Daar een gebruikte Gazelle Vuelta gehuurd met de optie tot koop.
Twitterfiets Twitterfiets

Zaterdag 26-3-2011
Vandaag niet op de #Twitterfiets gefietst maar wel op de Gazelle Vuelta. Een rondje van 65,5km om hem eens goed uit te testen.
Hij fietst sneller dan de #Twitterfiets, maar ook minder comfortabel. De afstand stuur-zadel is net wat lang voor me waardoor ik het gevoel krijg dat ik me moet overstrekken. Ik vrees dat dit hem niet gaat worden.
Gazelle Vuelta

Zondag 27-3-2011
Rustdag. Wel gezellig met het hele gezin door het dorp heen geslenterd op de koopzondag. Geen auto en geen fiets nodig gehad vandaag.

Maandag 28-3-2011
De #Twitterfiets moet vandaag retour. Vanaf station Eindhoven dus vanochtend ook weer op de fiets terug van Deurne naar Eindhoven. Terug ging nog net wat sneller dan heen, 1 uur en 3 minuten totaal. Dat is 23,6 km/uur gemiddeld. Ook nu is InstaMapper het niet helemaal eens met me voor wat betreft de afstand.

Twitterfiets
Ik had mijn Kodak Zi8 vastgemaakt aan de bak voor de op fiets. Helaas heb ik dat pas de avond vooraf gedaan en dus ben ik vergeten te testen. De camera staat (door de hoek van de bak) ook wat ver omhoog.

Je ziet dus veel blauwe lucht en bomen. En uiteraard trilt het als de ziekte, gelukkig vaak nog meer dan dat je op de fiets zelf voelt.
Ik heb hierboven de onverkorte versie neergezet, die is dus ook 1 uur en 3 minuten lang van moment van vertrek tot aankomst in Eindhoven. Je kunt de video in maximaal 720p bekijken. Dat was nodig zodat ik met de opname binnen de maximaal 2GB blijf voor een video op YouTube.

Conclusie
Ben ik er zelf meer door gaan fietsen? Nee, ik denk het niet, al was het zo dat ik tijdens de wintermaanden met de auto naar de sportschool ging en dit weer een goede herinnering was aan het feit dat ook dat met de fiets kan.
Aandacht zal de fiets zo nu en dan zeker getrokken hebben, al was het maar als ik stil stond voor het stoplicht of als hij geparkeerd stond op het station.
We mogen in Nederland niet echt mopperen als je het aantal fietspaden en voorzieningen vergelijkt met bijvoorbeeld het Verenigd Koninkrijk. Maar het is ook nog zeker niet overal zo dat de fiets vrij baan krijgt. Stil staan voor een verkeerslicht is nou eenmaal niet fijn, ongelijke fietspaden met tegels die opsteken of wortels van bomen die het wegdek omhoog duwen zijn best vervelend.
Och ja, en het regent natuurlijk bijna nooit, voldoende reden dus om die auto wat vaker te laten staan. 😉

N.B. #1 Als iemand zo’n helmcamera te leen heeft dan wil ik de opname met alle plezier opnieuw maken met zo’n camera op mijn helm. Een Zi8 op mijn helm vastmaken is me net wat te zot.
N.B. #2 Ik hou me aanbevolen voor de eBike uitvoering van de #Twitterfiets. Dat moet de afstand Deurne-Eindhoven veel relaxter haalbaar maken.
N.B. #3 We hebben sinds kort een douche in ons gebouw. Dat is toch wel heel erg fijn na zo’n fietstocht. Als een werkgever het fietsgebruik wil stimuleren is dit wel een heel goede actie. Top!