Het zal je niet verbazen dat ik niet veel heb met visitekaartjes (de versie op papier dan). Informatie op papier raak ik veel te gemakkelijk kwijt en als ik de informatie die op een visitekaartje staat invoer in Outlook dan is die informatie op mijn laptop (of Macbook), desktop, iPad en iPhone beschikbaar (met dank aan de Exchange server van mijn werkgever).
SHAPE Services herkent dat probleem en levert daarom de Business Card Reader voor de iPhone. Het idee achter de applicatie is simpel: Je maakt vanuit de applicatie een foto van een visitekaartje dat voor je op tafel ligt, of je opent een eerder gemaakte foto van het visitekaartje in de applicatie. Via OCR wordt dan de tekst op het kaartje herkend en in de juiste velden van een nieuwe contactpersoon gezet. Je kunt die informatie dan nog controleren en aanpassen voordat je hem als contactpersoon opslaat.
De applicatie is niet gratis, hij kost $3,99, maar omdat de mensen van SHAPE Services zo vriendelijk waren om me een promocode toe te sturen heb ik hem gratis kunnen testen.
Het programma heeft op dit moment ondersteuning voor Engels, Frans, Italiaans, Duits, Spaans, Chinees, Japans en Koreaans. Dat ontbreken van ondersteuning voor Nederlands kan van (grote?) invloed geweest zijn op de testresultaten. Maar goed, ze wisten dat ik er in het Nederlands over ging schrijven, dus neem ik aan dat ze ook wisten dat ik het op Nederlandstalige visitekaartjes zou gaan uitproberen.
De testresultaten
Hoewel ik zelf (behalve mijn eigen) geen visitekaartjes bewaar, kon ik een map lenen met een veelvoud van verschillende visitekaartjes.
Ik heb er 20 getest, allemaal in het Nederlands, allemaal van verschillende bedrijven en instanties.
Van die 20 visitekaartjes werden er 4 heel slecht herkend, 9 werden redelijk herkend en 7 werden goed herkend.
Dat ik de herkenning goed noem bij die 7 visitekaartjes betekent niet dat er geen fouten in zaten, maar dan bedoel ik dat bijna alle informatie goed herkend werd. Bij de 4 die ik als slecht bestempel was de hoeveelheid herkende informatie zo klein dat zelf opnieuw intypen sneller zou zijn dan aanpassen van de fouten. Bij de redelijk herkende visitekaartjes was er best veel goed herkend, maar zaten er een aantal fouten in de herkenning die je in ieder geval moest oplossen om het opslaan zinvol te maken. Een voorbeeld van zo’n fout is bijvoorbeeld het niet juist herkennen van het e-mail adres.
Voorbeelden van andere fouten zijn het niet kunnen omgaan met visitekaartjes die niet “landscape” zijn, het door elkaar halen van privénummer, werknummer en faxnummer (vooral dat laatste is onhandig als je gaat bellen). En er zaten kaartjes tussen die informatie op de achterkant hadden staan die handig was om te bewaren (privéadres en telefoonnummer) maar die je nu toch nog handmatig moest invoeren.
Conclusie
Ik vind het concept prima. De applicatie is mooi opgebouwd, de animatie waarbij het lijkt alsof je op een gewone scanner kijkt ziet er leuk uit. Maar op basis van de 20 visitekaartjes die ik nu getest heb schat ik in dat ik die 20 sneller handmatig had ingevoerd dan nu met deze applicatie. En dan gaat het nut ervan natuurlijk een beetje verloren.
[Disclosure] Ik heb voor deze applicatie een promocode ontvangen van SHAPE Services, ik heb hem dus niet zelf aan hoeven te schaffen.
[update] Zie ook dit bericht met een vraag/aanbod rond het vertalen van de applicatie in het Nederlands.
Dank voor het testen! Jammer dat het niet goed (genoeg) werkt. Mocht je een oplossing hebben gevonden die wel werkt dan hoop ik dat hier natuurlijk te lezen. Begin namelijk aardig gek te worden van dat pakket wat ik in mijn tas heb zitten!
Is op een regenachtige zaterdag handmatig je huidige pakket invoeren en daarna bijhouden geen optie dan?
Is absoluut een optie en staat ook op de to-do lijst voor komende wintermaanden. Wel blijft het natuurlijk handig als dit op een simpelere manier kan. Hou me dus van harte aanbevolen voor tips en ervaringen 😉