Keith Russell verwijst op zijn weblog naar het verschijnen van het eindrapport (PDF!) naar aanleiding van het pilot project dat de Universiteit Utrecht heeft uitgevoerd op het opnemen van weblectures. Als je in het onderwerp geïnteresseerd bent zou ik je aanraden zeker het hele rapport even te lezen, maar dit citaat uit de samenvatting is veelzeggend:
“De studenten zijn bijzonder blij
met deze voorziening. Op de stelling ‘Ik zou willen dat alle hoorcolleges in alle cursussen voortaan worden opgenomen’ antwoordde een overtuigende 85% met een overtuigend ‘mee eens’. Daarnaast is 81% van mening dat de Weblectures ook werkelijk iets toevoegen aan het onderwijs.
De grootste angst van docenten dat de hoorcolleges leeg zouden lopen bleek niet bewaarheid te worden. Studenten waarderen nog altijd de mogelijkheid een docent in persoon te zien spreken. Weblectures biedt hen de mogelijkheid om selectief bepaalde delen van een hoorcollege terug te kijken, aantekeningen aan te scherpen, de stof nog eens tot zich te nemen en zich voor te bereiden op het tentamen.”
De Universiteit Utrecht heeft tijdens het project gebruik gemaakt van hetzelfde systeem als dat wij nu vanuit het ICT en Onderwijs Lab aan het testen zijn: Apreso / Echo360.
Dat zij na afloop van het project toch kozen voor Mediasite was voor mij geen schok. Functioneel is Mediasite veel verder dan Echo360, en dat blijkt met name bij de opties om het opnemen te kunnen monitoren (zodat je er niet achteraf achter komt dat iets niet goed gegaan is) en het live kunnen streamen tijdens het opnemen. Helaas is de Mediasite oplossing veel duurder (ruim twee keer zo duur) als de Echo360 set. En dat maakt het niet zo geschikt als ‘instapsysteem’.
Hoe dan ook, het is goed om te zien dat ook in Utrecht bevestigd wordt dat we met weblectures kunnen voldoen aan een behoefte van studenten.