Top2000 – waar is de winkel?

 Gepubliceerd door om 17:28  Algemeen
jan 012008
 
Top2000 - Klik voor grotere versie

OK, vooraf: ik doe mijn best om dit een positieve post te laten worden, ondanks het hoge “hadden ze niet…” gehalte. Dus laat ik beginnen met te zeggen dat ik het heel positief vind dat Radio 2 de moeite neemt om de volledige Top 2000 van 2007 online te zetten. En dan ook volledig! Vanaf woensdag 26 december 2007 t/m middernacht oudjaarsavond staat in zijn geheel online. En ook inclusief journaal uitzendingen.

Verrassend ook omdat de omroepen onlangs heel wat van haar podcasts offline haalden vanwege het prijskaartje dat de NVPI daar aan wil hangen.
Ik ben dus benieuwd hoe veel deze 144 uur aan voornamelijk muziek de omroepen gaan kosten. Of zou het nu anders zijn omdat ze streaming aangeboden worden?

Met 96 kbps in stereo is het overigens prima aan te horen, en waarschijnlijk net kwalitatief te slecht om capturen (heel eenvoudig) aantrekkelijk te maken. Maar…dan toch de vraag waarom dit nou op deze manier wordt aangeboden? Waarom in de vorm van 144 links naar een stukje streaming audio? Want laten de omroepen én (indirect natuurlijk ook) de artiesten hier niet een perfecte kans liggen om geld te verdienen aan de Top 2000?

Ik moest namelijk meteen aan Musicovery denken. Natuurlijk, die browser interface is ook niet zo heel handig, maar daar ging het mij ook niet zozeer om, het aanbieden in de streaming wma formaat overleef ik namelijk wel.

Musicovery - Klik voor grotere versie iTunes - Klik voor grotere versie

Nee, het gaat me veel meer om de bij Musicovery altijd aanwezige informatie over de track die je hoort en de bijbehorende artiest. De streams van radio 2 bevatten daar namelijk helemaal geen informatie over, dat moet je doen met de aankondiging van de betreffende DJ of het overzicht dat je afzonderlijk kunt downloaden.

Minstens zo belangrijk verschil tussen de Top 2000 stream en Musicovery is het ontbreken van de directe koppelingen naar Amazon, eBay en iTunes voor het kopen van de betreffende track die je bij Musicovery hebt.
Hoeveel mensen denk je dat tijdens het luisteren naar de Top 2000 niet een aantal van de tracks die ze beluisteren zouden kopen/downloaden? Als je er een impulsaankoop tijdens het luisteren van kunt maken denk ik dat dat er meer zijn dan je zou verwachten.

Nogmaals, ik wil dit zeker geen post laten zijn die zeurt over waarom ‘ze’ het nou weer niet goed genoeg gedaan hebben.
Zie het dan ook maar als een voorstel voor een kansrijke samenwerking voor de Top 2000 van 2008: de omroep als verkoper van tracks van muzikanten.

Deel dit bericht:

Sorry, het reactieformulier is momenteel gesloten.