Podcasting groeimarkt? #2

 Gepubliceerd door om 20:29  Edupodcast
mei 222007
 

Er mag dan in Nederland nog niet zo heel veel groei in zitten (zie ook het bericht van vanochtend), uit België komen gelukkig wel positieve geluiden:

“De deelnemers gisteren waren ook bijzonder gemotiveerd. Het was al mijn derde workshop podcasten op de ICT-praktijkdagen (2 per jaar), maar dit keer leek iedereen al min of meer te weten wat men er na de sessie met zou doen. Ik denk niet dat er veel ‘echte podcasts’ uit zullen ontstaan, daarmee bedoel ik met een RSS feed. Er was wel een duidelijke interesse om audio, video en screencasts te gebruiken binnen de elektonische leeromgeving (ELO).
Als leerkrachten meer audio, video en screencasts gaan gebruiken, dan is het toevoegen van een RSS-feed binnen de ELO maar een kleine stap meer. Uiteindelijk vind ik dat ook niet het belangrijkste. Het is wel een goeie stap naar een ander gebruik van de ELO, naar een andere manier van lesgeven zeg maar (niet alleen meer de traditionele hoorcolleges, maar een stap richting digitaal leren).”

(bron)

Dat zijn al heel andere geluiden dan een maand of twee geleden. :-)
Hoe zit dat in Nederland eigenlijk? Ik zie geen podcast-workshops (meer) voorbij komen. Die waren er een jaar geleden wel zo heel af en toe. Is het hier in Nederland toch gewoon een hype gebleken waar we aan voorbij gaan en meteen doorschieten naar de video? (een enkele rare uitzonderling daargelaten natuurlijk)

Deel dit bericht:

  4 reacties aan “Podcasting groeimarkt? #2”

Reacties (4)
  1. Volgens ij zit het in Nederland nog net zoals twee maanden geleden door me opgetekend werd:
    Podcasten in NL … Eh … .
    Nu ik die post nog een keertje over lees denk ik dat het inmiddels niet veel beter is geworden.

    Ik ben niet gauw pessimistisch, maar in dit geval ben ik het toch wel een beetje.

    En dat terwijl het zo’n prachtig medium is!

  2. Deed ik nog zó mijn best om de dag optimistisch af te sluiten (na een vreselijke middag die overigens niets met podcasten te maken had). ;-)
    Nou ja, deze dan: ik werd op weg naar huis op het station herkend door iemand die ik nog niet eerder in RL ontmoet had (en ook geen foto van gezien had voor vandaag). Kijk, dat zou me in de VS of België nou nooit overkomen zijn! :-D

  3. Ik merk zelf dat (de meeste) docenten podcasts nog wel erg <i>cutting edge</i> vinden. Tel daarbij op dat het maken van een (voor leerlingen) aantrekkelijke podcast een behoorlijke opgave is.
    Ook de technologische drempel die je moet nemen om te podcasten onder Windows is m.i. vrij groot. Het selecte clubje van edubloggers weet dat wel uit te vogelen, vindt dat misschien zelfs wel leuk. Maar als ik in de docentenkamer eens een beetje om me heen kijk, zie ik een hoop mensen die dat niet met ons delen.

    Wat betreft aanbod op het gebied van podcastworkshops: komt wel goed. Kijk bijvoorbeeld eens op http://professionalisering.kennisnet.nl. Daar staat wat aanbod (onder meer van mezelf). We moeten gaan zorgen dat het onderwijs er klaar voor gaat raken.

  4. Het gaat denk ik niet alleen om de techniek, maar om wat je er mee kunt doen in het onderwijs. En het publiek dat we proberen te trainen is qua beginsituatie zo vreselijk divers; van docenten die niet weten hoe ze iets moeten installeren, tot hen die denken te weten hoe ze iets moeten verwijderen op de pc… ‘gewoon del toch?’

    Toverwoord is laagdrempeligheid. Dus gewoon eerst maar heel basic beginnen..

Sorry, het reactieformulier is momenteel gesloten.