Wat is jouw smoes?

 Gepubliceerd door om 19:06  Edupodcast
mrt 122006
 

In aflevering 123 van de EduKast ga ik o.a. in op de vraag of jij een weblog hebt en zo nee, wat jouw smoes is.

Wil je het hele verhaal horen, luister dan even naar de EduKast van deze week. Die is hier te downloaden en te beluisteren als MP3-bestand en hier als enhanced versie voor Pocket PC of iPod Video. Ik hoor graag je antwoord/reactie!

Deel dit bericht:

  8 reacties aan “Wat is jouw smoes?”

Reacties (8)
  1. Een interessant stukje over de relatie tussen weblogs en kennismanagers.

    Ik vind het alleen jammer dat je hier alleen in gaat op het gebruik van een weblog om kennis te delen. Er zijn zo veel meer tools die gebruikt kunnen worden om kennis te delen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan mailinglists, nieuwsgroepen, fora, wiki’s e.d.

    Laat hier iedereen zijn eigen tool uitkiezen die hij prettig vind om te gebruiken om kennis te delen. Het weblog is in deze slechts een middel, maar zeker niet het doel.

    Persoonlijk vrees ik dat als je weblogs verplicht gaat stellen voor kennisdeling of als enigste optie hiervoor gaat gebruiken, de kracht van het weblog verdwijnt. Dan wordt het een verplichte tool waarvan men niet meer de lusten, maar alleen de lasten gaat zien.

    Dit zie ik tegenwoordig ook als ik naar de ontwikkelingen rondom het portfolio kijk. Vooral de personen die actief met de ontwikkeling van portfolio bezig zijn, zien dit als de oplossing om persoonlijk ontwikkeling vast te leggen die iedere leerling en medewerker zou moeten gebruiken.
    Dit terwijl ik denk dat een hoop mensen helemaal geen behoefte hebben aan een portfolio om zichzelf te ontwikkelen. En hun vorderingen liever op een andere manier inzichtelijk maken b.v. door een weblog bij te houden, iedere week een podcast te maken of actief bij te dragen in een discussieforum.

    Overigens ben ik wel van mening dat kennismanagers wel een duidelijk overzicht moeten hebben van de (on)mogelijkheden en de voor- en nadelen van de verschillende tools om kennis te delen om met een duidelijk onderbouwde reden te komen waarom ze wel voor tool A kiezen en niet voor tool B.
    Oh ja en mijn smoes
    Tja ik heb wel eens een paar keer geëxperimenteerd met het bijhouden van een weblog, maar merk iedere keer weer dat dit mij meer tijd kost dan ik er eigenlijk in wil steken. Wel maak ik overigens wel een hoop tijd vrij maak om de weblogs (mijn bloglines) van anderen te lezen en hierop te reageren, en een hoop tijd besteed aan het schrijven van replies op discussiefora en mailinglists

    Wordt deze smoes aanvaard of moet ik nu een weblog opstarten en 100 keer "Ik zal mijn weblog bij gaan houden" posten ;)

  2. Hoi Jeroen,
    Ik hoor graag ook van anderen als dat niet uit mijn betoog op te maken is, maar volgens mij geef ik juist aan dat het mij niet om die tool gaat en dat wat jij hier nou doet juist een smoes verzinnen is die ik vaak hoor.

    Want je houdt een mooi betoog over het niet moeten verplichten van een tool, bent zo slim om er een ander voorbeeld bij te halen waar exact dezelfde discussie speelt, komt met je goede wil (‘ik heb het geprobeerd, maar het werkte voor mij niet’), sluit af met een kwinkslag om vooral niet de indruk te wekken dat je afgeeft op het idee van kennisdeling, er draait zo in heel veel zinnen om de hete brei heen:

    Er even vanuit gaande dat je een kenniswerker bent (ik heb je namelijk niet horen zeggen dat je dat niet bent), hoe zorg jij er voor dat jouw kennis voor anderen toegankelijk is?

    Of met jouw woorden: je geeft aan dat je niet voor tool A kiest, maar wat is dan jouw tool B?

  3. Hallo Pierre,
    Ik weet niet precies wat jij onder kenniswerker verstaat, maar ik ben op het moment part time werkzaam met het geven van ICT ondersteuning op een basisschool en werkzoekende (dus mocht je nog iets weten ;))
    hoe zorg jij er voor dat jouw kennis voor anderen toegankelijk is?

    Ik zelf maak hiervoor gebruik van mailinglists (b.v. de scholenlijst.tk), verschillende fora (b.v. scoutingforum.nl, geen bedrijfs- of onderwijsinstelling, maar wel een goed voorbeeld van een goudmijn vol nuttige kennis en ideeën die ik zelf vaak gebruik), ik discussieer graag met mensen en vraag mensen naar hun ideeën, opvattingen en oplossingen (maak gebruik van mensen hun expertise en laat anderen van mijn expertise gebruik maken) en daarnaast lees en reageer ik af en toe op weblogs.

    Ik vind dit een prettige manier om mijn kennis met anderen te delen. Dit omdat ik mijn kennis beschikbaar kan stellen wanneer dit nodig is en wanneer mensen hier behoefte aan hebben.
    Dit in tegenstelling tot een weblog waarbij ik niet direct weet of mensen behoefte hebben aan mijn input en dit kunnen gebruiken.

    Zoals ik al zij, ik vond dat het bijhouden van een weblog mij meer tijd zou kosten dan dat ik er in wilde steken. Deze tijd kan ik maar een keer besteden en dan wil ik dit liever doen als ik zeker weet dat ik er iemand mee van dienst kan zijn.

    Dit wil ook niet zeggen dat ik nooit een weblog zal bij gaan houden. Wellicht als ik voor mijn werk ooit met een speciaal onderwerp bezig ga dat ik hiervoor een weblog opstart om mijn ervaringen in bij te houden oid. Ik zie daar zeker wel mogelijkheden in.

  4. Het soort kennismanagers zoals Pierre die beschrijft komt mij bekend voor. Het is het soort wat als "oplossing" een project start om voor veel geld een kennisdelingsinstrument te (laten) ontwikkelen wat sterk lijkt op een weblog maar wat nog niet eens een RSS-feed heeft :-(. Een heel ander punt (goede smoes?) is dat we het als organisatie (op een enkele uitzondering na) nog niet voor elkaar krijgen om de kenniswerker die wèl bereid is tot kennisdeling via een weblog op dat gebied te faciliteren.
    Het gaat mij te ver om te ‘eisen’ dat mensen een eigen weblog onderhouden. Maar ik vind wel dat je van je medewerkers bijdragen aan een ‘afdelingsweblog’ kunt vragen.

    @Jeroen: of mijn kennis die ik in mijn weblog deel nuttig is voor anderen vind ik eigenlijk niet eens zo relevant. Mijn weblog is voor mij m’n persoonlijke kennisarchief waarin ik de dingen opsla die ik wil bewaren omdat ze MIJ misschien nog eens van pas kunnen komen. Dat iemand anders er misschien iets aan heeft is alleen maar meegenomen.
    En, naar aanleiding van wat ik aan het begin schreef over een afdelingsweblog: zou zoiets voor jou de drempel om een ‘eigen’ artikel te schrijven verlagen?

  5. @ Duimdog

    Voor het schrijven van een artikel is er geen hoge drempel. Ik reageer zoals ik al zij regelmatig op fora en mailinglists.
    Een van de problemen die ik met een weblog heb is dat ik (net zoals mijn reacties op fora en mailinglists) een zo goed mogelijk geschreven reactie wil geven en dat dit een hoop tijd kan kosten.
    Deze tijd steek ik persoonlijk liever in een media waarmee ik anderen kan helpen en ondersteunen dan in een media dat alleen voor mezelf is bedoeld.

    Of ik in een afdelingsweblog berichten zal plaatsten? Als dit is om kennis die echt belangrijk is voor de organisatie met mijn collega’s te delen. Maar dit moet dan wel een heel nuttige bijdrage zijn, want een bijdrage leveren omdat je een bijdrage moet leveren voegt helemaal niets toe aan een organisatie en kan juist leiden tot een overkill aan informatie.
    Als je een afdelingsweblog opzet, dan denk ik overigens ook dat het weblog meer als een soort van CMS / nieuwssysteem zal worden gebruikt dan als weblog (wat overigens een heel goed alternatief kan zijn voor het dure project om een kennisdelingsinstrument te ontwikkelen).

    Ik zeg ook niet dat ik helemaal tegen weblogs ben, maar alleen dat je de keuze voor een weblog niet als vanzelfsprekend en zaligmakend zou moeten zien.

  6. @Jeroen:
    Je schrijft: "En hun vorderingen liever op een andere manier inzichtelijk maken b.v. door een weblog bij te houden, iedere week een podcast te maken of actief bij te dragen in een discussieforum."
    Een E-portfolio is misschien breder dan je denkt, kijk eens bij Jeremy Hiebert http://headspacej.blogspot.com/2006/0… ).
    En misschien kunnen we ons daarna afvragen of het posten van een foto op Flickr misschien ook tot blogging mag worden gerekend. En links bijhouden in je Furl? Feeds in je Protopage?

  7. @ Elke
    Ik heb best een breed beeld van e-folios en de toepassingen hiervan. Het bericht waar naar je verwees heb ik idd ook al eens gelezen en vond ik ook zeer interessant en verhelderend.

    Maar helaas worden portfolio’s vaak niet ingericht zoals in dit artikel wordt beschreven.
    Op veel opleidingen worden portfolios ingericht als vrij statische systemen waarin je de opdrachten, artikelen, thesisen, verslagen die je al naar je docent hebt gemaild nog een keer in moet zetten met een standaard lijstje met reflectievragen.
    Niet de dynamische verzameling weblinks, lijstjes met rssfeeds, weblogbijdrage, moblogbijdrage, discussies e.d. die ook allemaal in een portfolio geplaatst zouden kunnen / moeten worden.

    Ik kom ook regelmatig studenten tegen die heel erg negatief zijn over het gebruik van portfolio. Zo hoorde ik laatst nog een leerkacht vertellen: ""Portfolio alsjeblieft sinds ik van de PABO af ben wil ik hier nooit meer iets mee te maken hebben".
    Ikzelf was ook vrij positief over portfolio’s en de mogelijkheden hiervan tot ik voor mijn vervolgopleiding een statisch portfolio bij moest gaan houden.
    Nu weet ik dat het reflecteren op je eigen niet altijd leuk hoeft / moet zijn, maar als een portfolio alleen maar negatieve reacties oproept bij mensen, dan denk ik dat men het gebruik van portfolio’s binnen zijn of haar instelling toch nog eens moet evalueren.

    De reden hiervoor is waarschijnlijk dat onderwijsinstellingen het portfolio graag als systeem willen gebruiken om studenten te beoordelen. En waarschijnlijk zijn weblogberichten, furl-links, rss-feeds, Flickr fotolijsten e.d. lastiger te beoordelen dan standaard verslagen, scripties e.d.
    Dit sluit overigens mooi aan bij een artikel wat Marc Prensky een tijdje terug geschreven heeft over de verschillende fase van ICT in het onderwijs http://www.marcprensky.com/writing/Pr… ). In mijn ogen wordt het portfolio te vaak gebruikt als een nieuw instrument om oude dingen in te doen.

    Dit is ook de reden waarom graag tegengas geef als mensen een tool presenteren als HET ultiem tooltje (wat ik persoonlijk opmaakte uit Pierre zijn verhaal over weblogs in de edukast). Als men een nieuwe tool gaat invoeren moet men namelijk een duidelijk overzicht hebben van de mogelijkheden en onmogelijkheden van een tool en van de wijze waarop je een tool toegevoegde waarde geeft binnen je organisatie.
    Persoonlijk denk ik dat dit heel weinig gebeurd en dat een hoop tools zoals ELO’s, E-portfolios en misschien in de toekomst weblogs zonder er goed over na te denken worden ingevoerd zonder hier eerst goed over na te denken.

    Maar goed nu zijn we misschien wel heel erg ver afgeweken van het oorspronkelijke onderwerp…

  8. Hoi Pierre,
    Ik bedacht net nog een leuke smoes om maar geen weblog te beginnen.
    Of althans dat heeft de tekenaar van de strip UserFriendly al gedaan, hoewel hij niet helemaal in de context van de discussie past is zijn ze toch wel leuk om te lezen:

    http://ars.userfriendly.org/cartoons/… (even 30 seconden wachten op de echte cartoon)
    http://ars.userfriendly.org/cartoons/
    http://ars.userfriendly.org/cartoons/
    http://ars.userfriendly.org/cartoons/
    http://ars.userfriendly.org/cartoons/
    http://ars.userfriendly.org/cartoons/
    http://ars.userfriendly.org/cartoons/

    Als je een beetje ICT-minded bent zijn de andere cartoons overigens ook wel leuk om te bekijken!

Sorry, het reactieformulier is momenteel gesloten.