Edupodcastfading

 Gepubliceerd door om 20:35  Edupodcast
feb 192006
 
“The serious point I take from this is that podcasting is a good technique for getting niche content to people who are committed to that content (because they’re big fans, or part of a training course, or for any other reason). Personally I think it’s less good for people who are just casually interested in a topic: simple on-demand downloads or streams are better suited to their needs. I’m also doubtful about podcasts as derivative material from more mainstream audio content, either in the BBC music radio model that just gives you the chat between the songs, or in the Ricky Gervais model that demonstrates that some people work better with a well-prepared script.”

(bron)

Ik heb er voor gekozen om de conclusie te nemen uit een post door David Jennings omdat het namelijk de “positieve” conclusie is na een bericht dat een beetje een bericht leek te worden in de serie over podfading (Technorati noemt Fred Zelders overigens als enige bron in het Nederlands).
Podfading, Blogfading, Edupodcastfading (?). Ik denk dat het er allemaal niet zo toe doet. Als ik zou besluiten dat ik niet meer 6 uur op een zondag zou willen besteden om een EduKast te maken, is er dan sprake van een negatieve trend of ontwikkeling? Ik hoop het niet.

Maar zoals David ook al aangeeft, podcasting is geen blogggen. Niet alleen van de producerende kant (6 uur voor een bericht is wel erg lang), maar ook van de consumerende kant uit gezien. Ik kan ruim 300 RSS-feeds met tekst en afbeeldingen in de gaten houden, maar met mijn podcasts en videoblogs lig ik hopeloos “achter”. Voor 45 minuten Adam Curry in zijn DSC heb ik al weken geen tijd gehad, Rocketboom doe ik er een paar achter elkaar en dan eens per week. Radio Online en de elektronische eeuw van BNR strijden om aandacht. Maar favoriet op het moment is Soloradio. Gewoon een uur lang lekker (niet podsafe) muziek. Waarbij ik niet hoef na te denken, bewust hoef te luisteren en gewoon kan werken.
Overigens, ik heb de BBC-downloads wél meerdere keren beluisterd, maar waarom dat een podcast zou moeten heten weet ik ook niet. En waarom ze nou niet meer online beschikbaar weet ik ook niet.
Het is niet iets wat gedaan moet worden omdat het een mode is, maar omdat dat dat toevallig het beste past. En in zo’n model past het ook dat naast het grote aantal nieuwkomers, er ook regelmatig mensen afhaken.

Mocht je een van mijn luisteraars zijn die ook daadwerkelijk tijd heeft om elke week (of regelmatig) naar de EduKast te luisteren, dan wil ik je daar bij deze voor bedanken. Ik weet dat dat jou ook moeite kost.

p.s. ik realiseer me dat dit bovenstaande ook als sarcastisch gelezen kan worden en wil je daarom verzekeren dat dat niet zo bedoeld is! :)
p.s. #2 nee, volgende week is er gewoon weer een EduKast.

p.s. #3 for the record: Fred Zelders had het over het verschijnsel dat mensen lijstjes links in hun feed integreren (kun je bij Feedburner automatisch laten doen). Daar ben ik (ook) geen fan van.

Deel dit bericht:

  3 reacties aan “Edupodcastfading”

Reacties (3)
  1. Pierre,
    "Het is niet iets wat gedaan moet worden omdat het een mode is, maar omdat dat dat toevallig het beste past. En in zo’n model past het ook dat naast het grote aantal nieuwkomers, er ook regelmatig mensen afhaken." … DE SPIJKER OP ZIJN KOP!
    Natuurlijk zijn er mensen die MOETEN afhaken omdat hen de tijd ontbreekt, maar ik ben bij het fading- onderwerp toch iets minder positief dan jij.
    Dat was de reden om me af te vragen of het boggen-laten-bij-voornamelijk-posten-van-link-lijstjes niet de eerste symptomen van die blog-fading zijn. Ik weet zeker dat er bloggers zijn die er niet zo inzitten zoals dat in jou statement zo goed is verwoord. Dat zijn de eersten die ‘ omdat er een post gemaakt moet worden’ dan maar zo’n lijstje posten. Ik denk dat de faders (of het nou Pod- of Blog- faders zijn) met name uit die groep komen of gaan komen.

    En dan nog dit: Ik vind het geweldig wat jij doet met de EduKast. Je bent een perfectionist. Dat blijkt uit je blog en uit elke editie van de EduKast. In ben dus zo’n luisteraar die de tijd er voor uit trekt om elke week naar de EduKast te luisteren/te kijken. Ik vind niet dat mij dat moeite kost. Het is ’t meer dan waard.
    Maar … Als je er elke week ZO VEEL vrije tijd in moet steken (naast de tijd die je ook al in je blog steekt) moet je je toch afvragen of je er op deze manier mee door moet gaan. Er zijn grenzen. Toch?
    Begrijp me dus niet verkeerd. Ik vind de EduKast top! Maar ik zou jou dus never-nooit als pod-fader durven te bestempelen als je daar een tandje terug (of hem helemaal op de rem) gaat.

  2. Heb tegenwoordig steeds meer last van commentfading ;-)
    Keep it up!

  3. Zag ik nou 2 keer de EduKast in het nieuwsoverzicht op podfeed.nl? 8)
    p.s. als podfeed.nl zou stoppen, dát zou pas podcastfading zijn! Ik hoop dat je een manier kunt vinden om de tent draaiend te houden.

Sorry, het reactieformulier is momenteel gesloten.