Heeft Skype groeiproblemen?

Opvallende analyse op het Skype Journal blog vandaag over de problemen de Skype lijkt te hebben nu niet alleen het aantal gebruikers toeneemt, maar ook het aantal externe initiatieven en ontwikkelaars.

“Concurrently we are seeing the first clues to problems Skype is having coping with developers. These video products are being developed often without any input from Skype at all. So with video, Skype has gone from working on their own video solutions to watching three other companies prototype increasingly sophisticated applications. In a well-managed developer world these would not be surprises. I have good reason to think they were.”

(bron)

Even for the record: Skype Journal is dan weliswaar van mening dat Skype op het moment veruit het beste product is, zoals ik eerder heb aangegeven blijven ze zo objectief mogelijk bij het testen van andere producten en zoals nu blijkt ook heel kritisch ten opzichte van het reilen en zeilen bij Skype.

Het is daarnaast een bericht dat interessant is omdat je het probleem waar Skype volgens de auteur mee te maken heeft gemakkelijk breder kunt trekken: Je begint als klein bedrijf met een product dat ontzettend aanslaat; trekt wat vermogen aan; werkt keihard aan het verder ontwikkelen van het product; stelt een API beschikbaar omdat je product closed source is en een eigen protocol gebruikt maar je wel het belang van een actieve ontwikkel-community onderkend.
En dan blijken die developers opeens harder te kunnen/willen lopen dan jij zelf kunt/wilt. Hoe ga je daar dan mee om? Geen eenvoudig probleem. Het zou wel eens een reden kunnen zijn om samenwerking met een grotere, kapitaalkrachtige, speler te zoeken.
Of wij als klanten daar mee gebaat zijn weet ik nog niet zo. De VoIP-markt is nog volop in ontwikkeling en moet dat vooral nog een tijd zo blijven. Skype heeft daar de trend gezet, voor consolidatie is het nog wat vroeg.