Podcasten bij de Universiteit Leiden

Het komt niet zo heel vaak voor dat ik lang moet nadenken wat ik ergens van vind, maar bij de berichten rond podcasten bij de Universiteit Leiden was dat wel het geval. Op het ICTO weblog staan een paar berichten, na de aankondiging, de verwijzing naar de eerste podcast en de presentatie vandaag. En mijn eerste reactie is: yes, een universiteit die hier mee aan de slag gaat. Maar dan komt de maar…
Gelukkig
Ik ben blij dat ik niet meteen gereageerd heb toen ik het bericht over de eerste podcast Rechtgeleerdheid tegen kwam. De MP3 klonkt goed, prettig verhaal, maar niet meer dan een MP3-bestand op een website. Jeroen Leijen zegt in zijn presentatie dat podcasting deels oude wijn in nieuwe zakken is. En hoewel ik geen claim leg op een definitieve definitie van podcasting dacht ik wel “ja, als je het zo beperkt aanpakt, met een los bestandje op een webpagina, dan is dat zo”.

Want
Na het lezen van de reactie van Patrick Klaassen op de presentatie van Jeroen Leijen begrijp ik dat er meer MP3-bestanden gemaakt zijn, dat die nu in Blackboard staan omdat ze in verband met auteursrechten niet altijd zomaar vrij verspreid mogen worden etc.
Valide vragen en echte uitdagingen. Uit het verhaal begrijp ik dat ze daar nu druk mee bezig zijn en aan het kijken zijn hoe dat het beste beschikbaar gesteld kan worden.

Maar
Ik mis toch wat.
Als ik het afgelopen jaar, zeker ook tijdens de contacten met businesbloggers zoals Frank Janssen (en een heleboel anderen) of een kennismanagementdeskundige als Ton Zijlstra gemerkt heb is dat het gaat om relaties en conversaties.

En dat heb ik bij podcasts ook. Ik kom de laatste paar weken vaker dan voorheen op podfeed.nl. Niet vanwege de discussies op het forum, die volg ik via RSS, maar om podcasts te beluisteren. En ik ga geen namen noemen, maar veel podcasts zal ik maar één keer beluisteren. Terwijl ik van anderen elke aflevering die langs komt van begin tot het einde beluister.
Waarom? Nou, omdat de stijl, boodschap, muziek, inhoud van de ene podcast me wel aanspreekt en wel bij me past en de andere niet. Net zoals je dat bij weblogs ook hebt.

En bij dat enkele MP3-bestand van Paul Cliteur, had ik zoiets van “ok, wil ik meer van horen”. Maar de pagina blijft nou een beetje als een weblog met één eerste bericht en daarna stilte.
Er staat (inmiddels?) wel een RSS-feed op de pagina en die heb ik dus maar toegevoegd aan mijn RSS-lezer zodat ik tenminste een seintje krijg als er nog iets bij komt.

En toch
En toch ben ik blij dat ze er mee aan het experimenteren zijn. Ik hoop dat ze bij enquête ook uitzoeken in hoeverre dit bij studenten ook een andere sociale band met de docenten oplevert.

0 0 stemmen
Bericht waardering
8 Reacties
Inline Feedback
Bekijk alle reacties
Jeroen Leijen
18 jaren geleden

Pierre, hier een reactie uit eerste hand. De podcasts bij de faculteit der rechtsgeleerdheid van de Universiteit Leiden zijn primair bedoeld als aanvulling op het onderwijs. Ze zijn bedoeld voor onze studenten die de betreffende vakken volgen. De keuze om de zes podcasts die er tot nu toe gemaakt zijn via Blackboard te publiceren heeft vooral daarmee te maken. De zevende podcast, de eerste van Paul Cliteur, heeft een ander karakter. Zijn verhaal richt zich op alle rechtenstudenten, ook op die van andere universiteiten. Vandaar dat we zijn podcast op onze blog "Blackboard Rechtsgeleerdheid" hebben geplaatst. De feed button die daar later aan is toegevoegd past in het experimentele karakter van ons podcast project. Verwacht voorlopig van ons geen reguliere updates via deze feed. Geef je ‘lege blog’ gevoel daarom niet teveel ruimte. Overigens durf ik wel aan om te stellen dat het percentage studenten dat over een rss-lezer of zelfs over een podcast-aggregator beschikt, op dit moment verwaarloosbaar is. Om de massa te bereiken is een embedded spelertje onmisbaar.

Pierre
18 jaren geleden

Hoi Jeroen,

Dank je voor je reactie.
Ik zou je ook absoluut niet willen aanraden de embedded speler niet te gebruiken. Doe ik zelf ook en ik gebruik net zo vaak de flash-speler op podfeed.nl als dat ik podcasts via RSS volg.
Wat ik overigens bij de feed van de e-learning themasite zie gebeuren is dat het aantal RSS-gebruikers in het onderwijs aardig aan het groeien is. Ik zal het aan Marja Verstelle overlaten of zij exacte cijfers daarover wil publiceren, maar er zit een duidelijke en constante stijging in. Was het daar in het begin verwaarloosbaar, nu zeker al niet meer. Het zal dus ook een beetje opvoeden van de gebruikers zijn.

Marja Verstelle
18 jaren geleden

Pierre, natuurlijk mogen onze cijfers genoemd worden. Omdat jij vooralsnog onze feed beheert, weet jij de laatste stand, dus..

Wat Jeroen tijdens zijn presentatie ook mooi aangaf gisterochtend is dat, zoals een pilot eigen is, in de komende tijd zal gaan blijken waarvoor podcasts gaan aanslaan bij Rechten. En dat zal uit de docenten en studenten van deze faculteit gaan komen. Als ondersteuners kunnen we ze op ideeën proberen te brengen, en voorzieningen regelen, maar zij zijn het die gaan bedenken waarvoor ze het willen gebruiken. Ik ben erg benieuwd welke kanten het op zal gaan bij Rechten!

duimdog
18 jaren geleden

@Pierre
"Ik zou je ook absoluut niet willen aanraden de embedded speler niet te gebruiken." niet + niet = wel?

Pierre
18 jaren geleden

Hoi Marja,

OK, bij deze dan … hmm…kan geen plaatjes opnemen in de reacties…
Ik zal je het stukje HTML-code even mailen, dan kun je zelf ook dagelijks zien wat de stand is.
De teller hierboven staat nu op 96. Afgelopen week is hij voor het eerst boven de 100 geweest, het dagelijks aantal schommelt, in het weekend sowieso lager dan door de week.
Geen gigantische aantallen voor een weblog, maar zeker niet slecht vind ik gezien de doelgroep van de site (= hoger onderwijs) of als je bedenkt dat de site veel e-mail-abonnees heeft (en je zult nu eenmaal meestal niet beiden gebruiken).

Ik zal vanmiddag nog een aparte post maken over hoe je dat soort getallen van Feedburner automatisch in je RSS-lezer kunt krijgen (zodat je ook het verloop kunt zien).

Pierre
18 jaren geleden

@Michel: ja, sorry voor de dubbel ontkenning. Ik zou iedere podcaster of videoblogger op dit moment zeker aanraden op de site/in het bericht niet alleen een link naar het MP3-bestand /video-bestand op te nemen (naast natuurlijk de RSS-feed met enclosures), maar zeker ook een mogelijkheid te bieden op de site het bestand af te spelen. Het is heel handig als je voor het eerst bij een nieuwe podcast komt om op die manier even een indruk te krijgen van de soort podcast zonder het bestand helemaal te moeten downloaden of de RSS-feed in je lezer toe te voegen.
Dus zeker doen.

@Marja: aanvullend nog op mijn vorige reactie: als ik dat niet uit de post heb laten blijken, dan wil ik nogmaals aangeven dat ik in ieder geval heel geïnteresseerd ben in die resultaten en het de ontwikkelingen in Leiden dus zeker zal blijven volgen.

Marc
18 jaren geleden

Het beluisteren van (kwalitatief goede) podcasts bij podfeed en het beluisteren van een college middels een podcast vind ik wel een essentieel verschil. Met andere woorden, de geluidskwaliteit van een college-podcast zou voor mij van zeer ondergeschikt belang zijn aan het feit dat ik niet meer elke keer naar college zou moeten.

Auteursrechten etc zou je toch relatief simpel moeten kunnen oplossen door alleen de betreffende studenten toegang te geven tot de podcasts. De mogelijkheden lijken me in ieder geval eindeloos.

Pierre
18 jaren geleden

Toch maar goed dat ik de RSS-feed opgenomen had in mijn RSS-lezer. Er kwam namelijk opeens een tweede podcast voorbij. ;-)