ALT-I-LAB 2005 dag 2

 Gepubliceerd door om 01:04  SURF
jun 212005
 

Terwijl ik dit schrijf is dag 1 van ALT-I-LAB afgelopen, na de receptie en het eten heb ik nog werkoverleg over de QTI 2.1 charter gehad. Duidelijk is wel al dat live meeschrijven hier niet gaat lukken. Waarschijnlijk is het feit dat de verhalen in het Engels zijn (toch effe wat harder luisteren), soms (zoals bij Sarah Porter) in razend tempo gaan, toch wat veel van het goede. Een kort verslag van de eerste dag.

Na een IMS-meeting in de ochtend begon het middagdeel met een toespraak van Professor Diana Laurillard, Head, e-Learning Strategy Unit, DfES (Department for Education and Skills). Zij gaf een overzicht van het belang van e-learningstandaarden als noodzakelijke voorwaarde voor een heleboel van de dingen die een student (van elke leeftijd) tijdens de verschillende stappen van zijn leerproces moet/wil beslissen.

Diana Laurillard gaf aan dat de overheid op dit moment op het gebied van digitale infrastructuur (daar horen ook “common open standards” bij) een belangrijke verantwoordelijkheid heeft en een rol moet spelen. Anders komt het niet van de grond. Later kan de overheid dan een stapje terug doen.

Uitspraak: “You can’t have innovation if you can’t take for granted a certain base set of standards!”

Ook interessant was de presentatie van Bradley Wheeler van Indiana University die in ging op de vraag hoe je de impact van e-learning kon meten. Een eerste belangrijke vraag daarbij was overigens: moet je dit wel willen meten? (alleen als je het ook goed doet!).
Hij keek naar een aantal mogelijkheden om te meten: behavioral (gedragen ze zich anders), perceptual (vraag het aan ze), financial (kost het minder geld?) en een aantal mogelijke actoren waar je het aan kunt vragen: faculty (de staf), learners (de studenten), institutions (instellingen als geheel), public funds (instellingen als SURF, JISC), Commercial (commerciële partijen), projects (projecten).

Uitspraak: “You don’t fatten the pig by measuring it.”

Sarah Porter gaf een razendsnel overzicht van het JISC Elearning Framework (ELF). Had ik haar inmiddels al vaker over horen vertellen, interessant was haar uitspraak: “It is about allowing the community to document requirements, not just about services”. Waarmee het duidelijk wordt dat ook voor JISC dit soort modellen een groeicurve doorlopen.

Foto’s kun je hier vinden.

Deel dit bericht:

Sorry, het reactieformulier is momenteel gesloten.