Michel Duijvestijn heeft de pagina over Samenwerkend Leren op de ICT in het Onderwijs Wiki verder uitgewerkt om en wil van deze pagina gebruik maken om een discussie te starten over de gewenste functionaliteiten van een projectomgeving (groupware) en, al doende, zelf ervaring op doen met het werken met een wiki.
Hij stelt als centrale vraag:
Cruciale vraag is hoe je “het faciliteren van samenwerken” definieert.
Centraal daarbij lijkt te staan het samen kunnen werken aan “documenten”, het samen kunnen uitwerken van concepten (kennis tot stand brengen?) etc.
Daarbij is een probleem dat er weliswaar een mate van sturing moet zijn, maar niet teveel.
Hij stelt een drietal vragen aan het einde:
– Herkent men zich in de bovenstaande procesgang?
– Welke producten zijn er die meer functionaliteiten bieden op dit vlak dan bijvoorbeeld de projectomgeving van Natschool?
– Iemand ervaring met Sharepoint?
Praktijkervaring met Sharepoint heb ik niet, in de procesgang herken ik me wel, al ben ik er nog lang niet over uit of dat inderdaad ook samenwerkend leren is. Maar hoewel het wellicht flauw klinkt, had ik bij de tweede vraag eigenlijk meteen zoiets van: een wiki biedt wat jij wilt. Eventueel in combinatie met een weblog (zoals nu gebeurt), maar eigenlijk heb je niet veel meer nodig voor wat hier beschreven wordt.
Eigenlijk doet Michel zelf namelijk precies dat wat hij graag wil bereiken: hij wil blijkbaar een “document” tot stand brengen over samenwerkend leren. Hij neemt de leiding en zet een structuur op. Ik kan daar als teamlid op reageren door in de wiki-pagina zelf wijzigingen aan te brengen, eventueel nieuwe pagina’s toe te voegen, of (zoals ik nu doe) discussies op te starten op externe weblogs, die in dit geval dan ook weer automatisch gelinkt worden aan het betreffende onderwerp (en alle andere relevante wiki-pagina’s).
Wat ik me in ieder geval nog kan voorstellen als aanvullende wens/eis/functionaliteit is dat het wijzigen van de verschillende pagina’s tegelijkertijd door meerdere personen moet kunnen plaats vinden. Als je nu bijvoorbeeld een groep van 5 mensen diezelfde pagina over SamenwerkendLeren wilt laten bewerken heb je nu nog een probleem als je geen Apple hebt (Note: ik moet de link naar de tool nog even opzoeken). De verschillende toevoegingen en wijzigingen worden dan (je werkt immers in een browservenster) niet geïntegreerd.
Maar voor het overige kom je toch al een heel end, toch?
Dit onderwerp was voor mij aanleiding om eens met het medium Wiki te gaan experimenteren en inderdaad biedt dat heel veel van de gewenste functionaliteiten.
Daarmee kom ik op een "leermoment": het hangt er maar vanaf wat het gewenste eindproduct is!
In de door mij beschreven situatie (die inderdaad meer met projectmatig werken dan met samenwerkend leren te maken heeft) is het gewenste eindproduct in de meeste gevallen een (klassiek) rapport en kun je niet met een wiki-site aankomen.
Een van mijn eigen bezwaren met de meeste wiki-implementaties is ook dat er niet voorzien is in een export naar bijvoorbeeld Word of PDF. Het zou inderdaad handig zijn als je bijvoorbeeld een verzameling pagina’s kunt exporteren naar een Word-document zodat je het dan kunt verwerken naar een statisch rapport voor print of verspreiding als zelfstandig object.
Is overigens niet onmogelijk, alleen nog niet aanwezig in de Wiki-software die we gebruiken voor de ICT in het onderwijs Wiki.