Giant wil dat ik heeeel voorzichtig ben op mijn nieuwe fiets

Sjeesbeest. Hier zouden ze een helm verplicht bij moeten make... on Twitpic Gisterenmiddag was het eindelijk zover: ik kon mijn nieuwe Giant Ligero RS2 GTS ophalen bij de fietshandelaar. Afgelopen zaterdag al had ik de accessoires (helm, tassen, slot etc.) uitgezocht, maar het wachten was nog even op de fiets. Die moest van een andere fietshandelaar komen omdat hij bij Giant al niet meer op voorraad was. Bij (dit soort) fietsen schijnt het net zo te zijn als bij veel kleding: er wordt eenmalig een partij geproduceerd voor het seizoen en daarna komen er pas weer voor het seizoen erna.

Geen ligfiets, maar wel een fiets waarmee ik lekker snel vooruit kom. De eerste testrit gisteren ging met zo’n 27 km per uur (14,3 km naar Helmond op en neer). De rit van vandaag via Griendtsveen naar Helenaveen (met onderweg heel veel omgewaaide of afgeknakte bomen) was 32,1 km lang en ging in 1 uur en 15 minuten met een gemiddelde van 25,6 km per uur. Geen racefiets snelheden dus, maar voor mij meer dan snel genoeg. Heerlijk overigens als je maar weinig verkeerslichten tegen komt in zo’n geval. Al was het met de takken op de weg natuurlijk toch goed opletten.

Vanwege de snelheid draag ik braaf een helm. Dat is nog wennen, maar ik het is gewoon iets waarvan ik vind dat het moet, punt.
Maar dat is nog niks vergeleken bij de teksten die in de handleiding van mijn Giant staan. Die teksten zijn, ook in het Nederlands, geschreven voor het type mensen dat hun poedel in de magnetron stopt als er in de handleiding niet staat dat dat niet mag. Een paar voorbeelden:

Het boekje start met ALGEMENE WAARSCHUWINGEN (vetgedrukt en met hoofdletters). Dus niet met “gefeliciteerd met de aanschaf van uw fantastische nieuwe fiets” maar met:

Zoals bij elke sport, brengt fietsen het risico op letsel en schade met zich mee. Door ervoor te kiezen om op een fiets te rijden, neemt u de verantwoordelijkheid voor dit risico op zich, en moet u dus op de hoogte zijn van de regels voor veiligheid en verantwoord fietsen en goed gebruik en onderwijs, en moet u deze regels in de praktijk brengen. Goed gebruik en onderhoud van uw fiets vermindert de kans op letsel.

Ik zal niet de hele pagina citeren, maar de toon is al meteen gezet. Op de volgende pagina hebben we “Een speciale opmerking voor ouders:” (niet vetgedrukt, wel wat groter lettertype):

Als ouder of voogd bent u verantwoordelijk voor de activiteiten en de veiligheid van uw minderjarig kind. U moet er onder andere voor zorgen dat de fiets goed is afgestemd op het kind […] Ouders moeten deze handleiding lezen en de waarschuwingen over de functies en de bediening van de fiets doornemen met hun kind, alvorens hun kind op de fiets te laten rijden.

Maar ook wij zelf komen er niet zo gemakkelijk vanaf. Want het volgende hoofdstuk (1. Allereerst) start met de OPMERKING

Wij raden u met klem aan deze handleiding vóór uw eerste rit in zijn geheel door te lezen. Lees tenminste elk punt in dit gedeelte door en zorg dat u het begrijpt en bekijk de verwijzingen van de onderwerpen die u niet volledig begrijpt.

Er wordt nog net geen schriftelijke test aangekondigd.

De reden voor dit alles wordt al snel helder. Na o.a. de Veiligheidscontrole van de mechaniek kom De eerste rit aan bod.

Als u uw helm vastmaakt en uw eerste kennismakingsrit met uw nieuwe fiets gaat maken, zorg dan dat u een veilige omgeving uitkiest, uit de buurt van auto’s, andere fietsers, obstakels of andere gevaren. Fiets om te wennen aan de regelaars, kenmerken en prestaties van uw nieuwe fiets.

Daarna komt de remtest (bij lage snelheid met het gewicht wat naar achteren om te voorkomen dat je over het stuur vliegt) aan bod.
En zo gaat het maar door. Ik zal nog één stukje citeren, dat gaat over ’s Nachts rijden:

’s Nachts fietsen is veel gevaarlijker dan overdag fietsen. Een fietser is voor automobilisten en voetgangers moeilijker te zien. Daarom moeten kinderen nooit in de schemering of ’s nachts fietsen. Volwassen die ervoor kiezen het enorm verhoogde risico van fietsen in de schermering of ’s nachts te accepteren, moeten extra voorzichtig zijn met fietsen en een speciale uitrusting uitkiezen om het risico te verminderen.

Zucht. Zo ziet een door juristen geschreven handleiding er dus uit. Wat een verspilling van tijd, geld, moeite en papier. Uiteindelijk zitten er verderop in het boekje wel wat handige onderdelen over onderhoud aan de fiets. Al zijn dat ook algemene beschrijvingen, dus zeker niets specifiek voor dit type fiets en niet alle informatie is altijd van toepassing (zo staat er uitleg voor V-brakes en voor trommelremmen in).

Overigens, het leek een grapje op Twitter maar van mij zou het best mogen: helmplicht als je 25 km/uur of harder gaat op fiets/snorfiets. Helmplicht voor alle fietsers hoeft van mij niet (ik weet het, het is altijd veiliger, maar het is niet altijd praktisch). Ik zou het gewoon aan de snelheid zelf willen koppelen. Ga je harder dan 25, dan hoor je een helm op te hebben. Punt uit. Zelfs zonder de Giant handleiding.

0 0 stemmen
Bericht waardering
2 Reacties
Inline Feedback
Bekijk alle reacties
Gerard
14 jaren geleden

Uit de handleiding van mijn airco: ‘Dit toestel is niet geschikt om gebruikt te worden door personen (inclusief kinderen) met beperkt fysiek, motorisch of mentaal vermogen of gebruik aan ervaring en kennis, tenzij ze onder toezicht staan van de persoon die verantwoordelijk is voor hun veiligheid of indien ze van deze persoon instructies hebben gekregen betreffende het gebruik van het toestel’.

En toch hoefde ik vooraf geen IQ test in te vullen…