Smart Region – Smart Cars – Smart Lights – Smart Phone

Smart Cars / Smart Region
Het was me het dagje wel weer vandaag. Een uur (6:00 uur) vroeger richting Arnhem voor het Smart Region evenement. Een van de projecten waar ik bij betrokken ben (AssembLeren met AR) verzorgde daar een workshop. Door de starttijd van het project en de onhandige OV verbinding van mijn woonplaats naar Arnhem was het handig geweest als we een tweede auto gehad hadden. Natuurlijk, je kunt in mijn woonplaats ook auto’s huren. Dat heb ik één keer gedaan, dat is veel te veel gedoe. Omdat ik een NS Businesskaart heb van de HAN zou ik gebruik kunnen maken van Greenwheels. Maar de dichtstbijzijnde staat 10km verderop, dat is niet echt praktisch.

Via Twitter werd ik echter meteen gewezen op een ander alternatief, dat ik nog niet kende:

Blijkbaar is ook in mijn dorpje nu iets te vinden dat SnappCar heet. Gewone particulieren die hun auto te huur aanbieden.

Het aanbod houdt niet heel erg over. En fancy dingen als Keyless Cars waarbij je de eigenaar niet nodig hebt voor de sleutel, maar gewoon via de App kunt boeken, de auto met je telefoon kunt openen en weg kunt rijden hebben ze wel bv al in Utrecht, maar niet in mijn dorpje.

Van de auto’s die er nu kon vinden waren er 2 zonder foto’s van de auto, eentje was weliswaar “delen van de dag” beschikbaar de komende weken, maar zo te zien al elke dag gereserveerd. Maar er was er ook eentje (een 7-zitter) die goed te boeken was en waarbij 6:00 uur ophalen daadwerkelijk een optie was op iets meer dan een kilometer van mijn huis af. Voor €30,- per dag, excl. benzine, 100km vrij, all-risk verzekerd is dat niet goedkoop, maar best een optie. Al heb ik natuurlijk op zo’n dag als donderdag helemaal geen 7-zitter nodig! 😉
De website ritjeweg.nl biedt meer aanbieders zoals SnappCar, maar voor Deurne was MyWheels de enige andere aanbieder met een auto hier in het dorp en dat was dezelfde auto als bij SnappCar.

Het is duidelijk nog een dienstverlening die voor dorpen zoals waar ik woon nog in ontwikkeling is. doet dus ook wel vermoeden dat dit nog een dienstverlening in ontwikkeling is.

Smart Lights
Station Deurne is een druk station in een dorp. Een station waar flink aan de weg getimmerd wordt, zozeer zelfs dat het in een wedstrijd in het Verenigd Koninkrijk onlangs de derde plek haalde in de in de categorie: mooiste en meest duurzame station.

Ik neem aan dat adaptieve verlichting op het perron onderdeel is van die innovaties. Daarbij wordt het licht even feller als er iemand in de buurt komt van de bewegingssensor op de paal bij de lampen. Om dan redelijk snel weer te dimmen.

Ik moest later die ochtend aan denken toen Daan Roosegaarde tijdens zijn keynote o.a. vertelde over zijn project op de Afsluitdijk. Maar omdat Daan ook dit zei:

Kan ik natuurlijk niet volstaan met alleen een mening. We hebben op het station geen koplampen die voor licht kunnen zorgen. Maar in plaats van een bewegingssensor zou het detecteren van bv de Wifi of Bluetooth signalen van telefoons ook al een manier zijn om te ontdekken of er mensen op het perron zijn. Ik stond namelijk een paar meter van de lampen af en die gingen dus elke keer weer op dimmen omdat ik niet dicht genoeg stond voor de bewegingssensor. Die detectie kun je zo verbeteren.

Natuurlijk was het nog cooler geweest als de aanwezigheid van mijn telefoon genoeg was geweest om energie op te leveren voor de verlichting. Of dat kan weet ik niet, zoeken op “stralingsenergie telefoons” leverde alleen ongeruste berichten op over telefoons op de slaapkamer. 🙂

Het station  heeft al een website (niet van de NS), en een Twitter-account, ik zou zeggen: koppel daar een optie aan vast waarbij ik via een aardige tweet of zo met een kleur er in de verlichting op het perron kan aanpassen (andere kleur, ander kleur-effect). Dan geef je me meteen wat te doen als ik op het perron in het donker sta te wachten.

Smart Phone
Ja, en toen die smartphone:

Toen ik op weg was terug van Arnhem naar Deurne, ik zou ’s middags thuis verder werken, zat ik ook in de trein al te werken. Ik had mijn telefoon aangesloten op mijn laptop om mails te beantwoorden die ’s ochtends binnen waren gekomen. In Venray aangekomen heb ik de telefoon losgehaald, laptop in mijn tas gestopt, kabeltje in mijn tas gestopt, jas aangedaan, trein uit, uitchecken, naar de bus, de bus in, inchecken, zitten, laptop weer uit de tas, kabeltje uit de tas, telefoon….uhm…waar is mijn telefoon….alles afgezocht, maar geen telefoon. Op de grond gevallen? Niks te zien.
Bus was al aan het rijden, trein was ook al verder, dus checken of ik hem in de trein had laten liggen ging niet zomaar.

Laptop gepakt, verbinding gemaakt met de WiFi in de bus en gekeken op Zoek mijn telefoon. En ja hoor, die wist wel waar mijn telefoon was. In de trein en op dat moment bijna in Venlo onderweg naar Roermond.

Via Twitter hoorde ik van Arriva dat ze geen verbinding konden maken met de trein zelf, ik kreeg het advies om te kijken op iLost. Daar had ik niet zo heel veel aan, want ik was mijn telefoon wel kwijt, maar gevonden was hij nog niet.

Vanaf “Zoek mijn telefoon” kun je overigens heel veel dingen doen: je kunt de telefoon laten bellen, ook als hij op stil staat (handig als je denkt dat hij gestolen is en nog in de buurt is). Je kunt hem locken zodat hij niet meer gebruikt kan worden (maar je hem wel kunt blijven volgen). Je kunt hem helemaal leeggooien op afstand als je verwacht dat hij écht in verkeerde handen is gevallen en hij niet meer terug komt.

Betekent wel dat je een ander apparaat moet hebben waarmee je op je account kunt inloggen. Ik heb 2-factor authenticate aanstaan voor mijn Google account, die maakt gebruik van mijn telefoon als ik op een nieuw apparaat wil inloggen. Dus dat zou een uitdaging zijn geweest.

Bij thuiskomst heb ik de SIM-kaart die in mijn iPad zit eruit gehaald en in een andere smartphone gestopt. Gelukkig lag die helemaal opgeladen te wachten in de kast. Dat was niet gepland. Mijn telefoon was inmiddels in Roermond aangekomen, het eindpunt van de stoptrein.
Ik had hem nog niet gebeld, als hij was blijven liggen dan zou hij waarschijnlijk weer meer richting Nijmegen gaan en dan zou ik hem in Venray (ik moest met de bus, had immers geen auto donderdag) proberen weer op te pikken.
Maar hij bewoog opeens weg van het station. Dus ik bellen. Ik kreeg een vriendelijk Arriva medewerker aan de lijn die met de telefoon onderweg was naar het depot van Arriva in Venlo. Daar zou hij hem afgeven en kon ik hem ophalen. Dus op de fiets naar het station, met de trein naar Venlo. Ik hoefde niet lang te zoeken naar waar het depot was in Venlo, ik had mijn laptop meegenomen en via de andere smartphone had ik weer dataverbinding. Ik kon dus precies zien waar op het station de telefoon lag. Vijf minuten later (rijbewijs laten zien om te legitimeren, de telefoon unlocken, handtekening voor ontvangst) zat ik te wachten voor de trein weer terug naar Deurne.

Oef.

Dan is er natuurlijk de vraag wat ik hier uit kan leren. Niet je telefoon laten liggen, tja, dat is duidelijk.
Het besef dat je zónder telefoon tegenwoordig echt onthand bent, was stevig.
Dat het gelukkig ook een heel stuk eenvoudiger is geworden dan bv 5-10 jaar geleden om je telefoon dan weer terug te krijgen. Een gratis dienst van Google. En waar zo veel mensen vooral aanslaan als ze een bericht lezen waarbij hun beeld van Google is Evil bevestigd lijkt te worden, wil ik juist ook op deze kant van de ontwikkelingen wijzen: ja, we moeten alert blijven op wat met onze data gebeurt, maar laten we vooral ook blijven kijken waar we het op een positieve manier kunnen inzetten!
Fijne service van Arriva, ook al is het heel frustrerend als je op een kaart kunt zien waar je telefoon in een trein is en er tegenwoordig niemand meer in die trein is van de vervoerder die hem dan alvast even veilig kan stellen (af en toe komen er controleurs langs, maar een conducteur doet Arriva niet aan).

 

 

0 0 stemmen
Bericht waardering
1 Reactie
Inline Feedback
Bekijk alle reacties
trackback

Smart Region – Smart Cars – Smart Lights – Smart Phone https://t.co/WTLyQKpdaD