Het weekend is officieel al weer voorbij. Tijd dus voor wat aanvullende ervaringen en uitleg bij het gebruik van de Garmin Geko 201 die ik sinds donderdag heb mogn lenen.
Na de ervaringen van vrijdag (zie hier en hier) waar het allemaal nog wat stroefjes verliep, nu gelukkig betere resultaten.
Spaarstand uit
Ik heb de GPS-spaarstand uit laten staan (zoals hier voorgesteld) en kan me niet aan de indruk onttrekken dat dat toch redelijk wat verschil maakt.
Rijden naar Heerlen
Voor de rit naar Heerlen op zaterdag 27 augustus heb de Geko eerst voor vertrek achter de voorruit even naar de satelieten laten zoeken. De tracking stond op “automatisch” en de fijnheid op “midden” al moet ik bekennen dat ik nergens in de handleiding kan vinden waar dat tweede precies invloed op heeft of waarom je iets anders dan “hoog” bij fijnheid wilt hebben
Tijdens de heenweg lag de ontvanger in zijn hoesje op het dashboard, direct onder het raam, op de terugweg hing hij aan mijn portier. Ook daar bleek hij voldoende ontvangst te hebben, de route is nagenoeg gelijk aan de heenroute.
Ik heb de GPX-versie van de reis (met de laatste paar coördinaten verwijderd) hier online (GPX-bestand 76kB) staan.
Die kun je in Google Earth bekijken en afspelen.
Overigens kun je met het bestand nog meer leuke dingen doen zoals laten uitrekenen hoe hard ik op bepaalde stukken reed.
Foto’s onderweg terug vanuit Heerlen
Onderweg terug van Heerlen hebben we een paar foto’s gemaakt met als doel het kunnen testen van Photo Studio waarmee de GPS-coördinaten automatisch aan een foto gekoppeld kunnen worden.
Hoe dat ging zal ik in een aparte post bespreken. Het is in ieder geval uiteindelijk heel aardig gelukt.
Het resultaat kun je o.a. hier zien.
Fietsen in Deurne
Vandaag ben ik nog een keer gaan fietsen door Deurne.
Nu met de ontvanger ingesteld op “fijn” en “automatisch” en de spaarstand nog steeds uit.
Ook deze route kun je in zijn geheel downloaden (GPX-bestand, 48kB).
Zoals je kunt zien is het resultaat heel acceptabel (zonder nabewerking). Ik heb overigens gemerkt dat het op een andere plek definiëren van een van de drie benodigde coördinatenmarkers heel erg veel verschil uitmaakte.
De foto’s zijn zowel in de EXIF-metadata als via Flickr-tags voorzien van informatie over de locatie waar ze gemaakt zijn.
Dit taggen gaat nu probleemloos en snel. Het duurt veel minder lang dat het wachten totdat de foto’s naar Flickr verstuurd zijn.
Oordeel tot nu toe
Absoluut positief. Het kostte wat tijd om e.e.a. onder de knie te krijgen. En drie weken (zoals tijdens mijn zomervakantie) lang laten opnemen zonder de data te verwerken is natuurlijk wel eng. Ik wil morgen de route van thuis naar mijn werkplek nog eens proberen op te nemen met de huidige instellingen om te zien hoeveel beter dat dan gaat.
Het enige dat er nog voor zorgt dat ik hem niet meteen bestel is het knagende gevoel dat ik toch eigenlijk ook wel wil weten hoe de Mio 168 het doet buiten de auto.
Heeft er toevallig iemand een Mio 168 te leen?
145 km/u Acer vreet de accu in 1 uur leeg met de GPS aktief, dus nauwelijks een optie voor fietsers en wandelaars.
Op Kieskeurig.nl wordt gesproken over 3-5 uur op een 100% volle accu met GPS aan. Zou voor mijn "fietstochten" of "stadswandelingen" voldoende zijn. Langer hou ik toch niet vol!
De reacties laten overigens wel zien dat er heel wat meer mis kan gaan met de software dan met de Geko.
Overigens even voor de duidelijkheid: ""G7ToWin"" geeft als topsnelheid iet van 176 KM/uur aan. Dat is dus een meetfout!