Fred Zelders verwees dinsdag naar ScreenCastsOnline (zijn bron was overigens Podcasting News). Daar staan o.a. een viertal screencasts over podcasting. Ik had die even snel online bekeken, maar had er toen niet genoeg tijd voor en omdat ik gisteren toch twee uur onderweg zou zijn naar Amsterdam had ik ze alle vier even (handmatig) gedownload.
Conclusie: op deze manier leren werkt absoluut.
Het zijn vier heel goede screencasts, een combinatie van ‘presentatie’ en ‘demonstratie’. En ik bleek er geen enkel probleem mee te hebben om met koptelefoon op, af en toe naar buiten kijkend en alleen luisterend naar de toelichting, alle vier de screencast te bekijken/beluisteren.
Overigens zijn deze screencasts ook zo dat ik me niet zou kunnen voorstellen die op een klein schermpje te bekijken. Dus het nut van zo’n draagbare mediaplayer is hiermee voor mij nog niet aangetoond. De 15 inch van mijn laptopscherm waren toch wel heel prettig.
De vier bestanden waren in totaal een slordige 146MB. En zonder een sneer te willen uitdelen aan de Vodcasting-fans, maar dit laat toch maar heel goed zien waarom tools als FireAnt (Screencast in WMV) voorlopig wat mij betreft absoluut nog de voorkeur hebben boven het online/streaming bekijken hiervan.
Want hoewel ik in de eerste klas gelukkig wel al de beschikking had over een 220V-aansluiting voor mijn laptop (en dat maakt het langdurig gebruik van je laptop met video toch net wat prettiger) is het toch echt nog even wachten op draadloze breedbandverbindingen in de trein waarbij ik niet betaal per gedownoade kB. En dus haal ik ze liever thuis via mijn ADSL-verbinding over en neem ze op de harde schijf mee.
Daar komt bij dat de libsyn-service waar screencastsonline gebruik van maakt, oude afleveringen naar een langzamere server/verbinding verplaatst. Dat resulteert soms in kleine haperingen bij het streaming bekijken ervan. Ook daar heb je geen last van bij download.
Duidelijk is in ieder geval dat ik een overzichtje moet gaan maken (op de wiki of zo) van screencasts zodat ik die aan collega’s hier kan tonen als voorbeeld van hoe ze een deel van de instructie en uitleg die ze nu (willen) geven kunnen ‘inblikken’.